joi, 14 aprilie 2011

Camera Dep Comisia Juridica OUG 1/2011

PARLAMENTUL ROMÂNIEI

CAMERA DEPUTAŢILOR COMISIA JURIDICĂ, DE DISCIPLINĂ ŞI IMUNITĂŢI

Bucureşti, 12 aprilie 2011 PL-x 158/2011

AVIZ

asupra

proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională

În conformitate cu prevederile art.95 şi 115 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi a fost sesizată, spre dezbatere şi avizare, în procedură de urgenţă, cu proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, trimis cu adresa nr. PL-x 158 din 30 martie 2011, înregistrat cu nr.31/265 din 31 martie 2011.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat, în calitate de primă Cameră sesizată, în condiţiile articolului 115 alineatul (5) teza a III-a din Constituţia României, republicată.

Camera Deputaţilor este Cameră decizională, în conformitate cu art. 75 alin. (1) şi (3) din Constituţia României, republicată şi art. 92 alin.(9) pct.1 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, în sensul revizuirii pensiilor recalculate potrivit art.1 lit. a) şi b) din Legea nr.119/2010, conform salariului mediu brut pe economie. Prin iniţiativa legislativă se propune ca obligaţia identificării şi transmiterii actelor necesare să revină instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, până la data de 31 octombrie 2011. Se reglementează, de asemenea, ca pensiile pentru care nu au putut fi identificate veniturile lunare realizate, să fie recalculate prin utilizarea cuantumului soldei de grad şi al soldei de funcţie minime corespunzătoare gradului militar deţinut.

Potrivit prevederilor art.61 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi a dezbătut iniţiativa legislativă în şedinţa din 12 aprilie 2011.

Membrii Comisiei au examinat proiectul de lege supus avizării, expunerea de motive, avizul favorabil, cu observaţii şi propuneri al Consiliului Legislativ, aviz cu nr.107 din 28 ianuarie 2011 şi amendamentele Asociaţiei Naţionale a Cadrelor Militare în Rezervă şi Retragere, Filiala judeţului Vrancea, înregistrate cu nr.31/265 din 5 aprilie 2011.

În urma dezbaterilor, Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi a hotărât, cu majoritate de voturi (2 voturi împotrivă), avizarea favorabilă a proiectului de lege, cu recomandarea ca amendamentele Asociaţiei Naţionale a Cadrelor Militare în Rezervă şi Retragere, Filiala judeţului Vrancea să fie transmise Comisiei pentru muncă şi protecţie socială a Camerei Deputaţilor, comisie sesizată în fond cu această iniţiativă legislativă.

În raport de obiectul şi conţinutul reglementării, iniţiativa legislativă face parte din categoria legilor organice, în conformitate cu art.73 alin.(3) lit. p), fiind incidente prevederile art.76 alin.(1) din Constituţia României, republicată.

PREŞEDINTE, SECRETAR,

Daniel Buda Gabriel Andronache

Consilier parlamentar,

Rodica Penescu

PENSII MILITARE

Ideile centrale care trebuie subliniate în concluziile orale:



1. Lipsa temeiului juridic al recalcularii pensiilor

Trebuie insistat pe faptul ca recalcularea pensiilor s+a facut in temeiul H.G. 735/2010, care era suspendata inca din septembriue prin sentinta ciila nr. .... pronuntata de Curtea de Apel Cluj, confirmata prin Decizia ne. 38/07.01.2011 pronunţată de Inalta Curte de Justiţie şi Casaţie care a demonstrat caracterul erga omnes al suspendării.

Pe cale de consecinţă, recalcularea pensiilor s-a făcut în temeiul unui act normativ care nu îşi mai producea efecte.



2. Excepţia lipsei competenţei Ministerului (Apărării Naţionale sau Administraţiei şi Internelor de a emite decizii de recalculare

În conformitate cu dispoziţiile art. 193 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unic de pensii:

Art. 193

(1) Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2011, cu exceptia art. 70 alin. (1), art. 132, 135 si 194, care intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. (2) Prevederile art. 102 alin. (2)—(6), precum si cele ale art. 169 alin. (6) si art. 170 intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2012.



În conformitate cu dispoziţiile art. 132 din Legea nr. 263/2010:

Art. 132

(1) Casele de pensii sectoriale se infiinteaza in subordinea Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor si Serviciului Roman de Informatii, dupa caz, ca structuri cu personalitate juridica si cu sediul in municipiul Bucuresti.

(2) Casele de pensii sectoriale prevazute la alin. (1) sunt succesoare de drept ale structurilor organizatorice responsabile cu pensiile din institutiile mentionate la alin. (1).



Cum Legea 263/2010 a fost publicată la data de 20 decembrie 2010, rezultă că :

1) Începând cu data de 23 decembrie 2010 au fost înfiinţate Casele Sectoriale de Pensii cu persoanlitate juridică;

2) Începând cu aceeaşi dată Ministerele au fost golite de orice atribuţiI cu privire la pensii.

În conformitate cu art. 135 din Legea nr. 263/2010

Art. 135

Atributiile, organizarea si functionarea caselor de pensii sectoriale se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor si Serviciului Roman de Informatii, adoptata in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi.



Rezultă că deciziile de recalculare ar fi trebuit emise numai după ce Casele sectoriale îşi începeau activitatea conform normelor legale.

Nu există nici o dispoziţie tranzitorie care să precizeze în mod expres faptul că până la publicarea hotărârii de guvern privind organizarea şi funcţionarea Caselor sectoriale, Ministerele îşi exercită atribuţiile în domeniul pensiilor.

Din moment ce art. 132 alin. 1 şi 2 sunt imperative cu privire la înfiinţarea Caselor sectoriale cu personalitate juridică şi la preluarea tuturor atribuţiilor fostelor structuri cu aceste competenţe din Minister rezultă cu claritate că Ministerul nu mai avea nici o competenţă.



3. Excepţii invocate de Ministere

ÎN dosarele instrumentate de mine au fost invocate următoarele excepţii:

A. Lipsa de obiect

B. Lipsa de interes



A. Lipsa de obiect

S-a argumentat ca odata cu intrarea in vigoare a OUG nr. 1/2011 actiunile noastre nu mai au obiect deoarece pensionarii primesc aceleaşi pensii ca in decembrie 2010.

Anularea deciziilor noastre au obiect. Ca sa nu aiba obiect ar trebui ca aceste decizii de recalculare să nu mai existe în fiinţa. Aceasta ar însemna fie ca ele nu au fost emise niciodată, fie au fost anulate/revocate.

Nici o dispoziţie legală nu anulează nici expres nici imlicit aceste decizii. Numai în măsura în care OUG 1/2011 ar fi anulat aceste decizii acţiunile noastre ar fi rămas fără obiect.

Însuşi faptul că legiuitorul nu le-a anulat demonstrează faptul că aceste decizii de recalculare sunt în fiinţă şi îşi produc efecte.

De altfel, chiar art. 1 din OUG nr. 1/2011 precizează foarte clar că se revizuiesc pensiile recalculate conform Legii nr. 119/2010.

Altfel spus, obiectul revizuirii il constituie tocmai aceste decizii de recalculare.

Cum prin revizuire mi se stabileste doar câtimea (a se vedea art. 107 din Legea nr. 263/2010) pensiei, nu si trecerea de la sistemul propriu de pensii la sistem public rezultă că aceaste decizii de recalculare există, îşi produc efecte ceea ce înseamnă că acţiunile noastre nu sunt lipsite de obiect.

Ceea ce este lipsit de obiect, la acest moment doar, sunt capetele de cerere cu privire la plata pensiei la cuantumul avut conform Legii nr. 164 respectiv 179, deoarece la acest moment primim pensia la acest cuantum.

De asemenea, nici capatul de cerere privind plata dobanzilor nu mai are obiect la acest moment.

Însă anularea deciziei are obiect.



B. Cu privire la lipsa de interes

Este de forţa evidenţei că avem tot interesul în anularea acestor decizii de recalculare.

În conformitate cu art. 1 din OUG nr. 1/2011:

Art. 1

(1) Pensiile prevazute la art. 1 lit. a) si b) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor, pentru care la determinarea punctajului mediu anual s-a utilizat salariul mediu brut pe economie, potrivit art. 5 alin. (4) din aceeasi lege, se revizuiesc, din oficiu, cel mai tarziu pana la data de 31 decembrie 2011, pe baza actelor doveditoare ale veniturilor realizate lunar de beneficiari.



Iar în conformitate cu dispoziţiiel art. 7 din OUG nr. 1/2011

Art. 7

(1) In cazul pensiilor prevazute la art. 5 si 6, nu mai tarziu de data de 31 martie 2012 se va efectua regularizarea acestora, prin stabilirea sumelor de plata sau de recuperat, dupa caz, in functie de cuantumurile rezultate dupa luarea in considerare a tuturor documentelor care atesta veniturile realizate pe intreaga durata a stagiului de cotizare sau dupa aplicarea grilei prevazute in anexa nr. 1.

(2) Sumele de plata se vor achita pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2012, iar sumele de recuperat se retin din drepturile de pensie, in conditiile legii.



Aşadar, rezultă cu claritate că în măsura în care pensiile vor fi mai mici vom fi obligaţi să plătim diferenţele de bani primite.

Pe de altă parte interesul nostru este dat şi de schimbarea de statut, de trecerea de la sistemul propriu la sistemul public.