LA MULTI ANI, Manasia
Libertatea de exprimare (1) Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credinţelor şi libertatea creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile. (2) Cenzura de orice fel este interzisă. CONSTITUTIA ROMANIEI art.30
miercuri, 1 ianuarie 2014
La multi ani !
Pentru acela care este sufletul si motorul acestui blog, cu ocazia zilei de nastere, cele mai sincere urari de sanatate, fericire si impliniri.
vineri, 27 decembrie 2013
OPINII PE MARGINEA PROIECTULUI STATUTULUI PERSONALULUI MILITAR (din MApN)
SCHIMBARI PRECONIZATE DE CATRE INITIATOR
Prin acest demers legislativ se urmăreşte
îmbunătăţirea cadrului normativ actual care guvernează exercitarea profesiei
militare, printr-o structurare mai clară a prevederilor statutare, care să
faciliteze interpretarea şi aplicarea unitară a acestora.
Totodată, se are în vedere unificarea
legislaţiei prin includerea cadrelor militare şi a soldaţilor şi gradaţilor
profesionişti sub incidenţa aceluiaşi statut.
În
cuprinsul proiectului sunt reglementate, în principal, următoarele aspecte:
- definirea personalului militar şi
structurarea lui pe corpuri profesionale şi grade militare;
-
provenienţa personalului militar şi modalităţile de formare a acestuia;
-
raporturile de serviciu şi situaţiile în care se modifică acestea;
-
dezvoltarea carierei militare: numirea în funcţii, înaintarea în grad, trecerea
dintr-un corp profesional în altul, trecerea dintr-o armă serviciu sau
specialitate militară în alta/altul, dobândirea unei alte specialităţi militare
în cadrul aceleiaşi arme sau aceluiaşi serviciu;
-
încheierea carierei militare;
-
îndatoririle şi drepturile personalului militar;
- interzicerea şi restrângerea exercitării unor drepturi şi libertăţi
constituţionale.
Elemente , cam de noutate, identificate de catre mine
pana acum :
1.
Din insasi
titulatura, remarcam faptul ca nu mai este vorba doar despre o lege a cadrelor militare, ci se are in vedere o lege
privind STATUTUL CADRELOR MILITARE,
GRADAŢILOR ŞI SOLDAŢILOR. Urmand tiparul, firesc, UTAN (NATO) cu privire la soldatii si gradatii profesionisti, cadrele
militare, este de remarcat ca acestia vor fi considerati militari cu drepturi si obligatii
egale, intre acestia diferenta facand-o gradul detinut...
2.
Acest
proiect solicita imperios nevoia de a li
aplica militarilor prevederile Codului Muncii ! Teoretic, odata cu posibila aplicare
a acestui act normativ, se presupune ca militarii activi vor putea armoniza privarea de drepturi si libertati constitutionale cu prevederi care sa echilibreze balanta, aflata in total dezechilibru si in defavoarea lor in acest moment. Astfel, conf ,, art. 13. – Interzicerea şi restrângerea
exerciţiului unor drepturi şi libertăţi constituţionale şi obligativitatea
îndeplinirii misiunilor încredinţate până la sacrificiul vieţii se compensează financiar prin acordarea unei bonificaţii lunare de
fidelitate pentru fiecare an de activitate în instituţii militare, de la
numirea în prima funcţie, de 1 % din solda funcţiei de bază, care se acordă în
condiţiile stabilite prin ordin al conducătorului instituţiei militare.
In acelasi timp, art. 15. – (1) prevede ca ,, Personalul
militar în activitate beneficiază şi de următoarele drepturi:
m) recuperarea timpului
lucrat peste durata normală de lucru, în condiţiile stabilite prin ordin al
conducătorului instituţiei militare, sau plata muncii prestate peste durata
normală a timpului de lucru, în condiţiile legii;
4) Pentru
restrângerea dreptului la liberă exprimare publică şi pentru păstrarea cu
stricteţe a confidenţialităţii în legătură cu exercitarea profesiei militare,
personalul militar în activitate beneficiază
de o compensaţie financiară lunară în cuantum de 15% din solda funcţiei de
bază.
3.
conform art. 2. - (1) În înţelesul proiectului legii, prin personal militar
se înţelege cetăţenii români care au dobândit calitatea de ofiţer, maistru
militar, subofiţer, gradat sau soldat, în urma acordării unui grad militar, în
condiţiile legii şi se află în activitate, în rezervă sau în retragere. Coroborat cu art. 86. – (1) unde se prevede ca ,, Personalul militar trecut în
rezervă sau direct în retragere beneficiază de pensie militară de stat,, ( ATENTIE,
nu "pensii ocupationale"!) , s-ar putea presupune ca pensia militara,
cel putin in viitor, sa se refere strict
in legatura cu perioada in care impricinuitul a avut colaborari, conventie, invoiala
, tratat etc , cu meapeneul. Pe cale
de consecinta, daca adaugam si faptul ca nu toti pensionarii au obligatii
militare, ci doar cei proveniti din armata, s-ar cam impune o noua lege a pensiilor militare…
4.
Cat priveste actualul pensionat
din sistemul militar, n cuprinsul documentului acesta are urmatoarele ,,etichete,, : ,,
personalul militar în rezervă,, sau direct, ,,rezervist,,Nu stiu daca conteaza desi stiu ca se facea mare tam-tam pe marginea temei !
5.
conform
actutlui de fata, cu ocazia… unor
”evenimente importante din istoria patriei și forţelor armate
ale României…”, persoanlul în rezervă ,
poate fi înaintat la gradul următor ”indiferent de nivelul funcţiilor îndeplinite în
activitate sau în care a fost repartizat în planurile de mobilizare’’ !!!( Art. 99. – (1))
6.
conform art. 24. – (1) Ofiţerii
în activitate pot proveni si dintr-o categorie de personal, nou introdusa , si
anume ofiţeri
rezervişti voluntari . Nu as putea explica ce inseamna, deocamdata...
In acelasi timp proiectul prevede ca aceeasi ofiteri pot proveni si din randul unor:
d) ofiţeri în rezervă care au promovat testele de aptitudini şi
îndeplinesc condiţiile stabilite prin ordin al conducătorului instituţiei
militare pentru a fi chemaţi sau rechemaţi în activitate, potrivit nevoilor
forţelor armate;
f) maiştri
militari şi subofiţeri în activitate, absolvenţi cu diplomă de master ai
studiilor civile de master, cu profil corespunzător specialităţilor,
potrivit nevoilor instituţiei militare, care îndeplinesc condiţiile stabilite
prin ordin al conducătorului instituţiei militare;
g) maiştri
militari şi subofiţeri care, în timp de război, îndeplinesc cel puţin 3 luni,
cu rezultate foarte bune şi bune, funcţii prevăzute a fi încadrate cu ofiţeri
în structurile militare aflate în zona acţiunilor militare;
i)absolvenţi cu diplomă de licenţă ai studiilor
universitare de licenţă şi cu diplomă de master ai studiilor universitare de
master, potrivit nevoilor instituţiei militare, care îndeplinesc condiţiile
stabilite prin ordin al conducătorului instituţiei militare pentru a fi chemaţi
în activitate;
7.
Se prevede
durata angajamentelor cu MpN, pentru fiecare categ de personal militar,
contract care, in cazul navigantilor, marinarilor, medicilor militari are o
usoara extensie .
8.
in sfarsit
, apare o prevedere limpede care rezolva o situatie confuza, cam des intalnit in
armata,la un moment dat.
Astfel, ,, in MApN pers militar nu mai poate fi numit in functii inferioare gradului
detinut,, !
9.
Apar
elemente noi in legatura cu sit in care personalul militar( se presupune ca inclusiv soldatii, gradatii…)
sunt numiti/incadrati in functii ori
desf misiuni, temporar, in alte localitati. Acestora li se asigura:
-locuinţă de serviciu sau intervenţie,
accesorie raporturilor de serviciu, fără plata chiriei, dacă nu deţine locuinţă
proprietate personală corespunzătoare conform legii, în localitatea în care îşi
desfăşoară activitatea, nici personalul în cauză şi nici soţul ori soţia
acestuia;
-locuinţă de intervenţie sau de protocol pe timpul detaşării şi al îndeplinirii unor misiuni în altă localitate, ori decontarea cheltuielilor de cazare;
-locuinţă de intervenţie sau de protocol pe timpul detaşării şi al îndeplinirii unor misiuni în altă localitate, ori decontarea cheltuielilor de cazare;
10. pentru pers militar trecut in rezerva sau direct in
retragere, se prevad o serie de masuri postcariera, la cerere, precum:
a)consiliere în rezolvarea problemelor specifice;
a)consiliere în rezolvarea problemelor specifice;
b)
îndrumare în relaţia cu structurile din cadrul instituţiei militare sau cu
autorităţile din afara acestora pentru asigurarea drepturilor de cazare,
tratament ori a altor drepturi sau înlesniri ce i se cuvin, potrivit legii;
c)
măsuri speciale de asistenţă şi solidaritate socială, pentru personalul militar
aflat în dificultate din cauza vârstei înaintate sau a stării de sănătate, ori
din alte asemenea cauze;
d)
alte măsuri, prevăzute de lege.
11. Gradul de
plutonier adjutant şef, acordat cadrelor militare până la data intrării în vigoare a prezentei
legi, se înlocuieşte cu gradul de plutonier
adjutant principal.
12 In cuprinsul proiectului , la un moment dat se face referire la drepturile banesti pe care le poate primi potentialul militar care trece in rezerva sau direct in retragere. Conform acestor date, NICIODATA nu ar mai trebui ca activii sa vorbeasca ca, la un moment dat, disponibilizatii au fost niste profitori de pe urma armatei, urmare a OG 7-lui...Ba chiar ar trebui sa-i faca sa roseasca !
CONCLUZIE-fara
indoiala, daca se va adopta in aceasta forma proiectul de fata, diferit
esential de cel al politistilor care , datorita statutului lor aparte (!) pot
juca la mai multe capete, acesta va reprezenta un urias pas inainte !
Din pacate, armata Romaniei refuza, se pare,
ceea ce are consistenta in statele de mare traditie militara si demorcatica-sindicatul
la nivelul personalului militar activ ( vezi art 12 d).
In acelasi timp, se pare ca va ramane in vigoare actuala prevedere ,, Cuantumul pensiei militare de stat se actualizează potrivit legii,,….
In acelasi timp, se pare ca va ramane in vigoare actuala prevedere ,, Cuantumul pensiei militare de stat se actualizează potrivit legii,,….
PANA LA APARITIA, PROBABILA , A
STATUTULUI REZERVISTULUI, NECESAR IN OPINIA MEA, VA DORESC SPOR LA LECTURA !
Abonați-vă la:
Postări (Atom)