vineri, 27 decembrie 2013

OPINII PE MARGINEA PROIECTULUI STATUTULUI PERSONALULUI MILITAR (din MApN)



SCHIMBARI PRECONIZATE DE  CATRE INITIATOR

Prin acest demers legislativ se urmăreşte îmbunătăţirea cadrului normativ actual care guvernează exercitarea profesiei militare, printr-o structurare mai clară a prevederilor statutare, care să faciliteze interpretarea şi aplicarea unitară a acestora.
 Totodată, se are în vedere unificarea legislaţiei prin includerea cadrelor militare şi a soldaţilor şi gradaţilor profesionişti sub incidenţa aceluiaşi statut.
În cuprinsul proiectului sunt reglementate, în principal, următoarele aspecte:
 - definirea personalului militar şi structurarea lui pe corpuri profesionale şi grade militare;
- provenienţa personalului militar şi modalităţile de formare a acestuia;
- raporturile de serviciu şi situaţiile în care se modifică acestea;
- dezvoltarea carierei militare: numirea în funcţii, înaintarea în grad, trecerea dintr-un corp profesional în altul, trecerea dintr-o armă serviciu sau specialitate militară în alta/altul, dobândirea unei alte specialităţi militare în cadrul aceleiaşi arme sau aceluiaşi serviciu;
- încheierea carierei militare;
- îndatoririle şi drepturile personalului militar;
- interzicerea şi restrângerea exercitării unor drepturi şi libertăţi constituţionale.

Elemente , cam de noutate, identificate de catre mine pana acum :

1.      Din insasi titulatura, remarcam faptul ca nu mai este vorba doar  despre o lege a cadrelor militare, ci  se are in vedere o lege privind  STATUTUL CADRELOR MILITARE, GRADAŢILOR ŞI SOLDAŢILOR. Urmand tiparul,  firesc, UTAN (NATO) cu privire la  soldatii si gradatii profesionisti, cadrele militare, este de remarcat ca acestia vor fi  considerati militari cu drepturi si obligatii egale, intre acestia diferenta facand-o gradul detinut...
2.      Acest proiect solicita imperios nevoia  de a li aplica militarilor prevederile Codului Muncii ! Teoretic, odata cu posibila aplicare a acestui act normativ, se presupune ca militarii activi  vor putea armoniza privarea de drepturi si libertati constitutionale cu prevederi care sa echilibreze balanta, aflata in total dezechilibru si in defavoarea lor in acest moment.  Astfel, conf ,, art. 13. – Interzicerea şi restrângerea exerciţiului unor drepturi şi libertăţi constituţionale şi obligativitatea îndeplinirii misiunilor încredinţate până la sacrificiul vieţii se compensează financiar prin acordarea unei bonificaţii lunare de fidelitate pentru fiecare an de activitate în instituţii militare, de la numirea în prima funcţie, de 1 % din solda funcţiei de bază, care se acordă în condiţiile stabilite prin ordin al conducătorului instituţiei militare.
 In acelasi timp, art. 15. – (1) prevede ca ,, Personalul militar în activitate beneficiază şi de următoarele drepturi: 
m) recuperarea timpului lucrat peste durata normală de lucru, în condiţiile stabilite prin ordin al conducătorului instituţiei militare, sau plata muncii prestate peste durata normală a timpului de lucru, în condiţiile legii; 
4) Pentru restrângerea dreptului la liberă exprimare publică şi pentru păstrarea cu stricteţe a confidenţialităţii în legătură cu exercitarea profesiei militare, personalul militar în activitate beneficiază de o compensaţie financiară lunară în cuantum de 15% din solda funcţiei de bază.
3.      conform art. 2. - (1) În înţelesul proiectului legii, prin personal militar se înţelege cetăţenii români care au dobândit calitatea de ofiţer, maistru militar, subofiţer, gradat sau soldat, în urma acordării unui grad militar, în condiţiile legii şi se află în activitate, în rezervă sau în retragere. Coroborat cu art. 86. – (1) unde  se prevede ca ,, Personalul militar trecut în rezervă sau direct în retragere beneficiază de pensie militară de stat,, ( ATENTIE, nu "pensii ocupationale"!) , s-ar putea presupune ca pensia militara, cel putin in viitor,  sa se refere strict in legatura cu perioada in care impricinuitul a avut colaborari, conventie, invoiala , tratat etc ,  cu meapeneul. Pe cale de consecinta, daca adaugam si faptul  ca nu toti pensionarii au obligatii militare, ci doar cei proveniti din armata,  s-ar cam impune o noua  lege a  pensiilor militare…
4.      Cat priveste actualul pensionat din sistemul militar, n cuprinsul documentului acesta  are urmatoarele ,,etichete,, : ,, personalul militar în rezervă,, sau direct, ,,rezervist,,Nu stiu daca conteaza desi stiu ca se facea mare tam-tam pe marginea temei !
5.      conform actutlui de fata, cu ocazia… unor ”evenimente importante din istoria patriei și forţelor armate ale României…”, persoanlul în rezervă , poate fi înaintat la gradul următor ”indiferent de nivelul funcţiilor îndeplinite în activitate sau în care a fost repartizat în planurile de mobilizare’’ !!!( Art. 99. – (1))
6.      conform art. 24. – (1) Ofiţerii în activitate pot proveni si dintr-o categorie de personal, nou introdusa , si anume ofiţeri rezervişti voluntari . Nu as putea explica ce inseamna, deocamdata... 
In acelasi timp proiectul prevede ca  aceeasi ofiteri pot proveni si din randul unor:
d) ofiţeri în rezervă care au promovat testele de aptitudini şi îndeplinesc condiţiile stabilite prin ordin al conducătorului instituţiei militare pentru a fi chemaţi sau rechemaţi în activitate, potrivit nevoilor forţelor armate;
f) maiştri militari şi subofiţeri în activitate, absolvenţi cu diplomă de master ai studiilor civile de master, cu profil corespunzător specialităţilor, potrivit nevoilor instituţiei militare, care îndeplinesc condiţiile stabilite prin ordin al conducătorului instituţiei militare;
g) maiştri militari şi subofiţeri care, în timp de război, îndeplinesc cel puţin 3 luni, cu rezultate foarte bune şi bune, funcţii prevăzute a fi încadrate cu ofiţeri în structurile militare aflate în zona acţiunilor militare;
i)absolvenţi cu diplomă de licenţă ai studiilor universitare de licenţă şi cu diplomă de master ai studiilor universitare de master, potrivit nevoilor instituţiei militare, care îndeplinesc condiţiile stabilite prin ordin al conducătorului instituţiei militare pentru a fi chemaţi în activitate;
7.      Se prevede durata angajamentelor cu MpN, pentru fiecare categ de personal militar, contract care, in cazul navigantilor, marinarilor, medicilor militari are o usoara extensie .
8.      in sfarsit , apare o prevedere limpede care rezolva o situatie confuza, cam des intalnit in armata,la un moment dat.
 Astfel, ,, in MApN pers militar nu mai  poate fi numit in functii inferioare gradului detinut,, !
9.      Apar elemente noi in legatura cu sit in care personalul  militar( se presupune ca inclusiv soldatii, gradatii…) sunt numiti/incadrati  in functii ori desf misiuni, temporar, in alte localitati. Acestora li se asigura:
-locuinţă de serviciu sau intervenţie, accesorie raporturilor de serviciu, fără plata chiriei, dacă nu deţine locuinţă proprietate personală corespunzătoare conform legii, în localitatea în care îşi desfăşoară activitatea, nici personalul în cauză şi nici soţul ori soţia acestuia; 
-locuinţă de intervenţie sau de protocol pe timpul detaşării şi al îndeplinirii unor misiuni în altă localitate, ori decontarea cheltuielilor de cazare;
10.  pentru pers militar trecut in rezerva sau direct in retragere, se prevad o serie de masuri postcariera, la cerere,  precum:
             a)consiliere în rezolvarea problemelor specifice;
            b) îndrumare în relaţia cu structurile din cadrul instituţiei militare sau cu autorităţile din afara acestora pentru asigurarea drepturilor de cazare, tratament ori a altor drepturi sau înlesniri ce i se cuvin, potrivit legii;
            c) măsuri speciale de asistenţă şi solidaritate socială, pentru personalul militar aflat în dificultate din cauza vârstei înaintate sau a stării de sănătate, ori din alte asemenea cauze;
            d) alte măsuri, prevăzute de lege.
         11. Gradul de plutonier adjutant şef, acordat cadrelor militare până la data intrării în vigoare a prezentei legi, se înlocuieşte cu gradul de plutonier adjutant principal.
           12 In cuprinsul proiectului , la un moment dat se face referire la drepturile banesti pe care le poate primi potentialul militar care trece in rezerva sau direct in retragere. Conform acestor date, NICIODATA nu ar mai trebui ca activii sa vorbeasca ca, la un moment dat, disponibilizatii au fost niste profitori de pe urma armatei, urmare a OG 7-lui...Ba chiar ar trebui sa-i faca sa roseasca !

 
CONCLUZIE-fara indoiala, daca se va adopta in aceasta forma proiectul de fata, diferit esential de cel al politistilor care , datorita statutului lor aparte (!) pot juca la mai multe capete, acesta va reprezenta un urias pas inainte !

 Din pacate, armata Romaniei refuza, se pare, ceea ce are consistenta in statele de mare traditie militara si demorcatica-sindicatul la nivelul personalului militar activ ( vezi art 12 d). 
In acelasi timp, se pare ca va ramane in vigoare actuala prevedere ,, Cuantumul pensiei militare de stat se actualizează potrivit legii,,….

PANA LA APARITIA, PROBABILA , A STATUTULUI REZERVISTULUI, NECESAR IN OPINIA MEA, VA DORESC SPOR LA LECTURA !

18 comentarii:

  1. La : " PANA LA APARITIA, PROBABILA , A STATUTULUI REZERVISTULUI, NECESAR IN OPINIA MEA, VA DORESC SPOR LA LECTURA !"

    De ce sa mai asteptam aparitia unui statut al rezervistului ... daca prezentul statut spune ca este pentru "ambele toate trei" situatii in care se poate gasi un militar !
    ----------------
    Art. 1. – PREZENTUL STATUT REGLEMENTEAZA exercitarea profesiei militare, provenienţa, formarea şi cariera, îndatoririle, obligaţiile şi drepturile PERSONALULUI MILITAR IN ACTIVITATE din instituţiile sistemului de apărare, ordine publică şi securitate naţională, denumite în continuare instituţii militare, PRECUM SI provenienţa, obligaţiile şi drepturile PERSONALULUI MILITAR IN REZERVA SI IN RETRAGERE " .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Domnului ,,mos alecu,,
      Respectiva mea formulare de final nu ar fi trebuit sa trimita, in vreun fel, la acest proiect de lege !
      Daca ati deschis, totusi, tema puncual vorbind, statutul rezervistului este necesar intrucat acesta, teoretic, va face vrb nu numai despre rezervistii proveniti din randul pers millitar ci si despre cei care nu au indeplinit serv militar activ dar opteaza pentru...
      In alta ordine de idei, desi nu am avut intentia sa presupun oarece raporturi reciproce intre aceste posibile legi, voi incerca un raspuns:
      -teoretic, fiind o alta lege, cu referire la componenta militara institutionalizata a statului, e de presupus ca nu ar incurca proiectul de mai sus ba, in opinia mea, nu ar face decat sa sustina si mai mult prevederi din posibilul statut de mai sus, implicit o eventuala lege a pensiilor militare; pana la urma primii rezervisti vizati, si cei avand cea mai mare ,,greutate,, vor fi cei proveniti din randul personalului militar ceea ce ar permite un alt tip de abordare atunci cand este vrb despre asig echilibrului obligatii/drepturi pe perioada formarii/perfectionarii preg acestora cat si in perioada participarii lor la misiuni;.
      -apoi...pentru ca asa a anuntat ministrul !
      cu respect

      Ștergere
  2. Buna ziua ! Avand in vedere definirea noului statut al personalului militar, va rog sa ma lamurti , daca pentru acordarea semnului onorific in Serviciul Patriei ( Legea nr 574/2004 ) se iau in consideratie anii de activitate desfasurati in serviciul militar ca si gradat profesionist( militari .angajati pe .baza de .contract ., sau j.ab.c.) pentru aceeia dintre noi care am trecut in corpul subofiterilor si vom beneficia de art 86 din statut la trecerea in rezerva din activitate, in urmatoarea perioada ( dupa aparitia statului personaluli militar ) . Cu multumiri !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In conformitate cu prev Legea nr. 574/2004 privind Semnul onorific ,,În Serviciul Patriei,, pentru maiştri militari, subofiţeri şi pentru funcţionari publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de maiştri militari şi subofiţeri, conf art 6, acestea se acorda astfel :

      ,,Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru maiştri militari, subofiţeri şi pentru funcţionari publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de maiştri militari şi subofiţeri, se conferă pentru:
      a) 15 ani de activitate în domeniile apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale;
      b) 20 de ani de activitate în domeniile apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale;
      c) 25 de ani de activitate în domeniile apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale. ,,

      Ca urmare, intr-o tara normala, in cond normale, acest semn ar fi trebuit sa tina cont si pana acum de perioada in care actualii maistri militari si subofiteri au fost incadrati militari .angajati pe .baza de contract sau j.ab.c…Conditia pusa de legiuitor este un anumit numar de ani de ,, activitate în domeniile apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale,, si NU IN CADRUL VREUNUI CORP DE CADRE .Punct ! Numai ca normele de aplicare mai pot excede aceste prevederi, altfel n-am fi romani. Stiu ca in vechile norme de aplicare existau niste precizari in baza carora, daca aveai abateri , notari de serviciu cu calificative sub ,,bine,, , anul respective nu ti se lua in calcul pentru acest semn onorific.
      Numai ca ma indoiesc va vi s-ar aplica, facand analogie cu faptul ca anii de scoala militara niciodata nu au fost luati in calcul intr-o astfel de situatie. Asta, desi absolventii acestor institutii aveau contracte deja incheiate cu armata.
      Se pare ca SUS-ul interpreteaza ca ,,anii de activitate,, ce se iau in calcul sa fie exclusiv cei in care respectivul militar a facut parte din corpul mm sau subof.
      Pentru ca acest aspect sa fie limpede, ar trebui ca o astfel de propunere sa-si gasesca locul explicit si in proiectul de statut aflat in dezbatere pe site-ul MApN –ului.

      PS Este doar o opinie !

      Ștergere
  3. Pentru acordarea acestor decoratii se tine cont doar de perioada de activitate in calitate de CADRU MILITAR IN ACTIVITATE ....

    ://www.lege-online.ro/lr-ORDIN-67-2012-%28139203%29.html

    RăspundețiȘtergere
  4. Proiectul de statut in discutie vorbeste despre : "CADRE MILITARE , GRADATI SI SOLDATI" . Toti acestia constituie "PERSONALUL MILITAR" .
    Altfel spus ... personalul militar este constituit din
    - gradati si soldati
    ------- corpul soldatilor si gradatilor
    - cadre militare
    ------- corpul subofiţerilor;
    ------- corpul maiştrilor militari;
    ------- corpul ofiţerilor

    Daca se va considera ca reunirea tuturor militarilor sub aceeasi cupola (a denumirii de "personal militar") trebuie sa se materializeze si in acordarea acelorasi decoratii , va trebui sa fie modificata L.29/2000 (privind sistemul de decoratii) . Deasemenea va trebui adaugat la L.573/2004 si L.574/2004 o noua lege referitoare la decorarea gradatilor si soldatilor cu acel semn onorific (eventual emiterea unei singure legi pentru toti) .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Va mulțumesc pentru raspunsul dumneavoastră !
      Am ridicat aceasta problema, remarcând modificările aduse de proiectul de lege cu privire la definirea personalului militar conform art 2 ,alin . (2) si aplicarea art .20 lit. (d) pentru întreg personalul militar . Diferendul intervine la interpretarea sintagmei ,, potrivit legii ,,cuprinsa in context la art .86 (2) având următorul conținut :
      ,,pentru personalul militar căruia i s-a conferit, POTRIVIT LEGII , Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru 15, 20 şi respectiv 25 de ani de activitate în domeniile apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale ".
      Concluzia ar fi ca pentru aplicarea corecta a prevederilor art. 86 din proiectul de lege , ar trebui modificate totodată si legile cu privire la acordarea semnului onorific si decorarea cu acest semn onorific SGP. .
      Va rugam sa ne transmiteti daca se poate semnala acest aspect , pentru îmbunătăţirea cadrului normativ actual care guvernează exercitarea profesiei militar depunând o propunere la dezbaterea publica ! Cu deosebit respect , @A.

      Ștergere
  5. @ Anonim8 ianuarie 2014, 16:07 :
    Propuneri pentru "completarea" acestui proiect de statut ...
    Teoretic "s-a inchis usa" pentru propuneri (://dlaj.mapn.ro/) ...
    Incercati la adresa precizata in site-ul dlaj ...

    Desi propunerile nu s-ar referi la modificarea (completarea) acestui proiect . Propunerile s-ar referi la o initiativa legislativa care , modificind legea privind sistemul de decoratii , sa mai "produca" si o alta lege care sa acorde SOSP si gradatilor si soldatilor (profesionisti) .

    RăspundețiȘtergere
  6. @mos alecu Va multumesc pentru raspuns !
    In speranta ca vor sesiza si altii acest aspect , nu avem decat sa urmarim finalitatea initiativei legislative si textului de lege final .Cu deosebit respect @A.

    RăspundețiȘtergere
  7. Cred ca denumirea de "ofiter rezervist voluntar"inseamna acea categorie de personal din evidenta cmj ,care detin grad de ofiter in rezerva si functie de clasa de evidenta{varsta} poate opta pt. a fi angajat voluntar cu contract,pe o perioada nedeterminata{la implinirea limitei de varsta in grad) sau determinata,pt.a participa la misiuni(exercitii) in cadrul structurilor operationale,in tara sau teatru de operatii.

    RăspundețiȘtergere
  8. @Anonim10 ianuarie 2014, 18:59
    In legislatia actuala (in vigoare) nu mai exista conceptul de "angajat voluntar cu contract" .
    In prezent exista : "cadre militare" si "soldati si gradati profesionisti" .
    Proiectul de statut "reuneste" cele doua categorii sub denumirea de PERSONAL MILITAR ; raminind valabile si cele doua ... "categorii" ... pentru unele aspecte cu aplicabilitate specifica numai uneia dintre categorii .

    Personalul militar poate fi :
    - personal militar in activitate - se afla in raporturi de serviciu cu o institutie militara si ocupa o functie militara ;
    - personal militar in rezerva , constituit din ;
    ----- rezervisti . Au indeplinit serviciul militar (in activitate) ; au incetat raporturile de serviciu cu o institutie militara (au fost trecuti in rezerva) ; pot fi chemati pentru a indeplini serviciul militar
    ----- rezervisti voluntari . Nu au indeplinit serviciul militar (in activitate) ; sint selectionati , instruiti si dobindesc grad militar in rezerva ; pot fi chemati pentru a indeplini serviciul militar
    - personal militar in retragere . Provine din personalul militar in activitate sau din personalul militar in rezerva la limita de virsta sau din motive medicale ; nu mai sint chemati pentru a indeplini serviciul militar .

    RăspundețiȘtergere
  9. Bine bai MOSULE,tu le stii pe toate.

    RăspundețiȘtergere
  10. @Anonim13 ianuarie 2014, 16:20 :
    Sa inteleg . băi Anonime , ca te-ai suparat ?

    Nu le stiu eu pe toate !
    Pe toate le stiu LEGILE care vorbesc despre acele chestiuni ...
    Eu stiu doar ca "dl. Goagăl stie multe , si ne-nvata si pe noi" !...
    Eu stiu numai sa stau de vorba cu "dl. Goagăl" ...

    RăspundețiȘtergere
  11. Bine d-le Alecu,a fost o glumita .Scuze.

    RăspundețiȘtergere
  12. Buna ziua.
    As dori si eu daca se poate sa dezvoltati putin subiectul "ofiteri rezervisti voluntari".Am vazut un proiect de lege din 2011 cu privire la rezervistii voluntari,dar nu cred ca a fost aprobat.
    Cu stima.

    RăspundețiȘtergere
  13. Va rog spuneti-mi daca acum fostii mac-i pot beneficia de brevetul semnul onorific in seviciul patriei

    RăspundețiȘtergere
  14. Deci corpul sgp va beneficia de pensie militara sau nu?

    RăspundețiȘtergere