HOTĂRÂRE privind metodologia de recalculare a categoriilor de pensii prevăzute la art.1 lit. c)- h) Legea nr.119/2010
HOTĂRÂRE privind metodologia de recalculare a categoriilor de pensii prevăzute la art.1 lit. c)- h) Legea nr.119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, acordate în baza unor legi speciale
Având în vedere prevederile art. 3 din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, publicată în Monitorul Oficial nr. 441 din 30 iunie 2010 în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1 – În înţelesul prezentei hotărâri, prin sintagma “pensie de serviciu” se înţelege oricare dintre categoriile de pensii prevăzute la art.1 lit. c)- h) din Legea nr.119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, acordate în baza unor legi speciale, derogatorii de la prevederile Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2 – Începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, pensiile de serviciu, cuvenite sau aflate în plată, se recalculează prin determinarea punctajului mediu anual conform prevederilor Legii nr.19/2000.
Art.3 – (1) În cazul persoanelor cărora, la data acordării pensiei de serviciu, li s-a calculat şi punctaj mediu anual în sistemul public, conform legii, li se atribuie acest punctaj mediu anual în cadrul procesului de recalculare şi, implicit, li se acordă cuantumul corespunzător pensiei din sistemul public.
(2) Pensiile de serviciu care, conform legii speciale în baza cărora au fost stabilite au regimul unei pensii anticipate sau anticipate parţiale şi pentru care, la data acordării acestora, s-a calculat punctaj mediu anual în sistemul public, devin pensii pentru limită de vârstă şi se recalculează în conformitate cu prevederile Legii nr.19/2000, respectiv prin eliminarea diminuării, după caz, precum şi prin adăugarea perioadelor asimilate şi a eventualelor stagii de cotizare realizate în perioada de anticipare.
Art.4 –(1) În situaţia persoanelor cărora, la data acordării pensiei de serviciu, nu li s-a calculat punctaj mediu anual în sistemul public întrucât nu erau îndeplinite condiţiile de vârstă şi/sau de stagiu de cotizare prevăzute de Legea nr. 19/2000, recalcularea se efectuează considerându-se a fi îndeplinite aceste condiţii.
(2) În cazul pensiilor de serviciu prevăzute la alin. (1) se calculează punctajul mediu anual corespunzător categoriei de pensie stabilită în baza legii cu character special.
(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (2) pensiile de serviciu anticipate care devin pensii pentru limită de vârstă, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Legea nr.119/2010, şi pentru care se calculează punctajul mediu anual corespunzător acestei categorii de pensie.
Art. 5 – (1) Recalcularea pensiilor de serviciu, prin determinarea punctajului mediu anual, se face pe baza documentelor existente în dosarele de pensii.
(2) La calculul punctajului mediu anual se utilizează:
a) stagiul complet de cotizare, în funcţie de data naşterii, prevăzut în Anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000, aşa cum este detaliată în Anexa nr. 9 din Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 340/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare
b) stagiile de cotizare prevăzute la art. 43 sau, după caz, la art. 47 din Legea nr.19/2000.
c) stagiile totale de cotizare necesare prevăzute în anexele nr. 4 şi 5 din Legea nr.19/2000, în situaţiile prevăzute la art. 44 din această lege.
(3) În cazul în care la stabilirea pensiei de serviciu s-au avut în vedere perioade realizate în alte sisteme de asigurări sociale, neintegrate în sistemul public, punctajul mediu anual se va calcula ţinând cont de prevederile art. 194 din Legea nr.19/2000.
(4) La determinarea punctajului mediu anual se valorifică numai perioadele realizate până la data stabilirii sau, după caz, a recalculării pensiei de serviciu în baza legii speciale.
Art. 6 - (1) În vederea recalculării pensiilor de invaliditate, stabilite doar în baza unor legi cu caracter special, şi pentru care nu s-a calculat punctaj mediu annual în sistemul public, nefiind îndeplinite condiţiile prevăzute de Legea nr.19/2000, stagiul potenţial se determină respectându-se prevederile art. 59 sau art. 60 din Legea nr.19/2000.
(2) În cazul persoanelor care au realizat un stagiu de cotizare mai mic decât jumătate din stagiul de cotizare necesar în raport cu vârsta, prevăzut în tabelul nr. 3 de la art. 57 din Legea nr.19/2000, stagiul potenţial se determină ca diferenţă între stagiul complet de cotizare şi stagiul de cotizare necesar.
(3) Stagiul potenţial rezultat conform prevederilor alin. (2) nu poate fi mai mare decât stagiul de cotizare pe care asiguratul l-ar fi putut realiza de la data ivirii invalidităţii până la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzută în Anexa nr. 3 la Legea nr.19/2000, aşa cum este detaliată în Anexa nr.9 din Ordinul nr.340/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Data ivirii invalidităţii este cea prevăzută în decizia medicală iniţială de încadrare în grad de invaliditate.
(5) Perioada în care persoana a beneficiat de pensie de invaliditate, numai în baza legii cu caracter special, şi căreia nu i s-a calculat punctaj mediu anual în sistemul public, nefiind îndeplinite condiţiile prevăzute de Legea nr. 19/2000, nu constituie perioadă asimilată stagiului de cotizare în înţelesul prevederilor art. 38 alin.(1) lit. a) din aceeaşi lege.
Art. 7 – Pensiile de urmaş stabilite în condiţiile legii speciale se recalculează, după caz, din:
a) pensia pentru limită de vârstă, recalculată conform prevederilor prezentei hotărâri;
b) pensia de invaliditate gradul I, recalculată conform prevederilor prezentei hotărâri, în cazul în care, la data decesului, susţinătorul era beneficiarul unei pensii de invaliditate de orice grad;
c) pensia de invaliditate gradul I, stabilită conform Legii nr.19/2000,considerându-se îndeplinite condiţiile de acordare ale acestei categorii de pensie, în cazul pensiilor de urmaş stabilite conform prevederilor art. 68 alin. (10) din Legea nr.567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, cu modificările şi completările ulterioare.
Art.8 – Drepturile de pensie de serviciu recalculate potrivit prevederilor Legii nr. 119/2010 şi ale prezentei hotărâri se acordă pe baza deciziei de recalculare emisă de către casele teritoriale de pensii.
Art. 9 – (1) Conform dispoziţiilor art. 12 din Legea nr. 119/2010, prevederile prezentei hotărâri se aplică şi în cazul persoanelor ale căror drepturi de pensii de serviciu se stabilesc începând cu data intrării în vigoare a acestei legi.
(2) În cazul persoanelor prevăzute la alin. (1), casele teritoriale de pensii emit atât decizia de pensie de serviciu în baza legii speciale, cât şi decizia de recalculare a acesteia.
(3) Decizia prin care se stabileşte pensia de serviciu, nu produce efecte sub aspectul acordării cuantumului pensiei rezultat din aplicarea prevederilor legii speciale.
(4) Drepturile de pensie de serviciu sunt supuse automat procesului de recalculare prevăzut de Legea nr. 119/2010 şi de prevederile prezentei hotărâri. Cuantumul pensiei rezultat în urma recalculării este cel care se acordă şi se plăteşte beneficiarului, cu respectarea prevederilor Legii nr.19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, dacă legea specială nu dispune altfel cu privire la plata drepturilor.
Art. 10 - Modelul deciziei de recalculare se aprobă prin Ordin al Preşedintelui Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale.
Art. 11 – Pensiile de serviciu care au fost stabilite în baza unor hotărâri definitive şi irevocabile ale instanţelor de judecată se recalculează potrivit prevederilor Legii nr.119/2010 şi ale prezentei hotărâri.
Art. 12 - Pensiile recalculate conform prevederilor Legii nr. 119/2010 şi ale prezentei hotărâri devin pensii în înţelesul Legii nr.19/2000, ale cărei reglementări le sunt aplicabile.
Prim- Ministru,
Emil Boc
Libertatea de exprimare (1) Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credinţelor şi libertatea creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile. (2) Cenzura de orice fel este interzisă. CONSTITUTIA ROMANIEI art.30
luni, 19 iulie 2010
CONDUCEREA MApN SE DOVEDESTE, DIN NOU, AIURITOARE !
Cititi si va cruciti! Iata o decizie ciudata a MApN-ul , aceea de a mai toca niste bani (ca tot e criza, si tot se taie din veniturile militarilor!). Cautand sa-si faca curat prin rafturi ( oricum, altceva mai important nici nu ar fi avut de facut !), MApN-ul a decis sa trimita peste Prut, la fratii nostri din R.Moldova, carti si manuale de specialitate.Nu orice carti ci unele... vechi de aproape 100 de ani!
Concret, Ministerul Apararii va trimite (nu se stie exact cand) omologilor moldoveni un numar de 329 de carti de specialitate din domeniul militar. Printre manualele care vor fi donate se numara si titluri precum “Karate-Do-autoapararea”, “Alpinism militar”, “Conceptia educatiei fizice si sportului in Armata Romana” sau “Razboi si antirazboi”...
De asemenea, pe lista MApN se regasesc si carti privind cunoasterea aruncatorului calibru 120 mm, model 1942 si 1982, folosirea si intretinerea pistolului mitraliera 7,62 mm (AKM), model 1963, 1964 si 1966, a pistolului calibru 9 mm Makarov sau a tunului antitanc, model 1977.
Cea mai scumpa carte pe care MApN o va dona este “Transmisia autovehiculelor pe senile”, care valoreaza 46,72 de lei, ar cea mai ieftina este un manual privind “Teoria tragerilor artileriei terestre”, care a costat doar 0,01 lei. De asemenea, MApN precizeaza ca o parte dintre aceste carti vor ajunge in Republica Moldova doar in format electronic, copiate pe CD-uri si DVD-uri.
Acum ca v-ati format o idee despre valoroasele materiale, destinate sa contribuie la procesul de reforma al armatei moldovene, mai auziti una :transportul va costa MApN-ul de 7 ori mai mult decat manualele!!!
Potrivit unei hotarari de Guvern, transportul, manipularea si paza cartilor in Moldova se vor face cu mijloace si forte asigurate de Ministerul Apararii din Romania, in acest sens fiind autorizata Compania Nationala Romtehnica SA pentru asigurarea formalitatilor aferente livrarii manualelor.
De asemenea, predarea-preluarea bunurilor se face pe baza unui proces verbal incheiat intre parti, in termen de 90 de zile de la data intarii in vigoare a prezentei hotarari de Guvern.
In acelasi document preluat de ziare.com se precizeaza ca “transportul va si asigurat de trei militari din MApN, care vor primi o diurna de 38 de dolari, pentru doua zile, adica 228 de dolari in total”.
Totodata, “cei trei militari au asigurati fiecare cate 100 de euro pe zi pentru cazare, adica 600 de euro, in timp ce cheltuielile cu benzina au fost calculate de MApN la 600 de lei, pentru traficul intern si 110 de euro pentru cel international”.
In total, cei trei militari vor cheltui in cele doua zile de deplasare, conform estimarilor MApN, suma de 4.360 de lei, in conditiile in care cartile pe care le transporta valoreaza 671 de lei.
Daca asa stau lucrurile, jos palaria ministerabililor aparatori ai natiei...oricum nu prea are ce sa protejeze in cazul Dumneavoastra !
Alo , Romanica , e cineva ,,acasa,, ...treaz ?!
Concret, Ministerul Apararii va trimite (nu se stie exact cand) omologilor moldoveni un numar de 329 de carti de specialitate din domeniul militar. Printre manualele care vor fi donate se numara si titluri precum “Karate-Do-autoapararea”, “Alpinism militar”, “Conceptia educatiei fizice si sportului in Armata Romana” sau “Razboi si antirazboi”...
De asemenea, pe lista MApN se regasesc si carti privind cunoasterea aruncatorului calibru 120 mm, model 1942 si 1982, folosirea si intretinerea pistolului mitraliera 7,62 mm (AKM), model 1963, 1964 si 1966, a pistolului calibru 9 mm Makarov sau a tunului antitanc, model 1977.
Cea mai scumpa carte pe care MApN o va dona este “Transmisia autovehiculelor pe senile”, care valoreaza 46,72 de lei, ar cea mai ieftina este un manual privind “Teoria tragerilor artileriei terestre”, care a costat doar 0,01 lei. De asemenea, MApN precizeaza ca o parte dintre aceste carti vor ajunge in Republica Moldova doar in format electronic, copiate pe CD-uri si DVD-uri.
Acum ca v-ati format o idee despre valoroasele materiale, destinate sa contribuie la procesul de reforma al armatei moldovene, mai auziti una :transportul va costa MApN-ul de 7 ori mai mult decat manualele!!!
Potrivit unei hotarari de Guvern, transportul, manipularea si paza cartilor in Moldova se vor face cu mijloace si forte asigurate de Ministerul Apararii din Romania, in acest sens fiind autorizata Compania Nationala Romtehnica SA pentru asigurarea formalitatilor aferente livrarii manualelor.
De asemenea, predarea-preluarea bunurilor se face pe baza unui proces verbal incheiat intre parti, in termen de 90 de zile de la data intarii in vigoare a prezentei hotarari de Guvern.
In acelasi document preluat de ziare.com se precizeaza ca “transportul va si asigurat de trei militari din MApN, care vor primi o diurna de 38 de dolari, pentru doua zile, adica 228 de dolari in total”.
Totodata, “cei trei militari au asigurati fiecare cate 100 de euro pe zi pentru cazare, adica 600 de euro, in timp ce cheltuielile cu benzina au fost calculate de MApN la 600 de lei, pentru traficul intern si 110 de euro pentru cel international”.
In total, cei trei militari vor cheltui in cele doua zile de deplasare, conform estimarilor MApN, suma de 4.360 de lei, in conditiile in care cartile pe care le transporta valoreaza 671 de lei.
Daca asa stau lucrurile, jos palaria ministerabililor aparatori ai natiei...oricum nu prea are ce sa protejeze in cazul Dumneavoastra !
Alo , Romanica , e cineva ,,acasa,, ...treaz ?!
Abonați-vă la:
Postări (Atom)