luni, 1 octombrie 2012

PROIECTUL LEGII SANATATII IN VIZORUL CONDUCERII CENTRALE A ANCMRR

Propuneri la PROIECTUL Legii privind organizarea şi funcţionarea sistemului de sănătate din România – LEGEA SĂNĂTĂŢII.


Către

MINISTERUL SĂNĂTĂŢII PUBLICE

Domnul Secretar de Stat Răzvan Teohari VULCĂNESCU

Stimate Domnule Secretar de Stat,

Potrivit indicaţiilor Dumneavoastră în şedinţa de lucru a Consiliului Naţional al Persoanelor Vârstnice din data de 30 august 2012,

Am onoarea a vă ruga să primiţi în numele conducerii centrale a A.N.C.M.R.R. „Alexandru Ioan Cuza”, reprezentând interesele şi drepturile a 35.000 de membri (generali, ofiţeri, maiştri militari şi subofiţeri în rezervă şi în retragere proveniţi din M.Ap.N.), precum şi ale familiilor acestora, propunerile la PROIECTUL LEGE PRIVIND ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA SISTEMULUI DE SĂNĂTATE DIN ROMÂNIA – LEGEA SĂNĂTĂŢII.

I. Câteva opinii de ansamblu :

- Proiectul are o dezvoltare prea mare şi abundă în termeni de specialitate.

- Să se supună exigenţelor Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, astfel :

- să fie redactat într-un stil concis şi simplu ;

- să fie redactat mai simplu (mai uşor de înţeles şi de către nespecialişti, dar cu destinaţie şi pentru aceştia);

- termenii, denumirile şi noţiunile explicite să fie scoase din text şi să fie redactate în anexă, ca parte competentă a legii;

- să fie corelat cu reglementările comunitare şi materie (exemplu, cu cele referitoare la drepturile cadrelor militare din ţările europene şi transatlantice), precum şi cu legile în vigoare din ţara noastră cum este Legea Nr.80/1995 privind statutul cadrelor militare.

II. Propuneri :

2.1. Menţinerea drepturilor gratuite prevăzute de art.26 din legea nr.80/1995 privind statutul cadrelor militare, care stipulează : „Ofiţerii, maiştri militari şi subofiţerii în rezervă şi în retragere pensionari militari au dreptul gratuit la asistenţă medicală şi medicamente în condiţiile art.23 al (1), lit.a) – respectiv în condiţii similare cu cele pentru cadrele militare active; la paragraful următor stipulează : „ Membri de familie ai cadrelor militare în rezervă şi în retragere pensionari militari beneficiază gratuit de asistenţă medicală în condiţiile art.23, al.1, lit a)”- respectiv în condiţii similare cu cele pentru membrii de familie ai cadrelor militare în activitate.

Precizăm că, Legea nr.80/1995 este lege organică, iar modificările şi completările ulterioare nu au făcut obiectul articolului sus menţionat. Este deci, în vigoare, şi la art.108 precizează : Prevederile din prezenta lege referitoare la cadrele militare în rezervă şi în retragere pensionari militari se aplică şi celor aflaţi în plată la intrarea în vigoare a prezentei legi”

Considerăm că această reglementare este pe deplin actuală, ea corespunzând eforturilor şi privaţiunilor serviciului militar, atât în plan naţional, cât şi în condiţiile misiunilor armatei în teatrele de operaţii externe, în conformitate cu angajamentele asumate de România în cadrul alianţelor.

2.2. Art.42, al.(2) : Să se adauge dispoziţia potrivit căreia din comisiile speciale care stabilesc necesarul de medici de familie pentru acoperirea nevoilor de sănătate ale populaţiei, să facă parte şi câte un reprezentant al ministerelor cu reţea proprie de sănătate (exemplu M.Ap.N.). Această posibilitate ar ajuta încadrarea cu medici de familie în zonele deficitare iar, la nevoie, ar facilita autorizarea înfiinţării de noi cabinete de medici de familie.

2.3. Art.58, al.(1), lit.c) şi d) : centrele de diagnostic şi tratament, laboratoarele de radiologie şi imagistică medicală, analize medicale şi explorări funcţionale aflate în reţelele proprii ale ministerelor (exemplu M.Ap.N.) să rămână în continuare în structura şi sub autoritatea acestora.

2.4. Art. 70, 74 şi 77: Spitalele militare şi – mai cu seamă – spitalele universitare de urgenţe militare (cum este Spitalul Universitar de Urgenţă Militar Central „Dr.Carol Davila” – S.U.U.M.C) – să rămână în funcţiune ca spitale publice de utilitate publică (nu private şi publice) în administrarea ministerelor cu reţea sanitară proprie (exemplu M.Ap.N.), cu finanţare de la bugetul de stat prin bugetul

ministerelor de resort, cu respectarea prevederilor din proiectul de lege.

Aceasta, deoarece :

- au unităţi de primire urgenţe medico-chirurgicale pentru toate nevoile;

- răspund solicitărilor în caz de război, dezastre, atacuri teroriste, alte situaţii de criză, precum şi în misiunile din teatrele de operaţii.

Cheltuielile în aceste împrejurări făcute de spitalele militare să fie rambursate de la bugetul de stat, prin bugetele ministerelor respective potrivit prevederilor art.74, al.(2) din proiectul de lege.

2.5. Art.142 : În structura sistemului de asigurări obligatorii de sănătate să se ,menţină Casa de Asigurări pentru Apărare, Ordine Publică, Siguranţă Naţională, şi Autoritate Judecătorească – CASAOPSNAJ – ca asigurator de sănătate în contract cu

Autoritatea Naţională de Reglementare a Asigurărilor Obligatorii de Sănătate – ANRAOS, conform prevederilor din proiectul de lege. Apreciem că această instituţie corespunde specificului segmentului socio-profesional pentru care a fost creată.

2.6. Art.143 – 151 : Acordul cadru care se elaborează odată la 4 ani de către Ministerul Sănătăţii şi Autoritatea de Reglementare a Asigurărilor Obligatorii de Sănătate să aibă la bază şi consultarea reprezentanţilor structurilor asociative ale cadrelor militare active şi în rezervă şi în retragere, alături de celelalte instituţii, cum sunt : Colegiul medicilor din România, Colegiul Farmaciştilor din România, Colegiul medicilor dentişti. Aceasta, deoarece şi asociaţiile sus menţionate au dreptul la opinii în legătură cu cele mai importante reglementări, ca : pachetele de servicii de sănătate, decontarea cheltuielilor din Fondul Naţional de asigurări obligatorii de sănătate, normele metodologice de aplicare a acordului cadru ş.a.

Se impune ca problema decontării cheltuielilor pentru servicii medicale şi medicamente să fie mai bine reglementată, transparentă şi tratată în detaliu, precis şi clar. Decontarea să fie posibilă în toate casele de asigurări de sănătate şi pentru toţi pacienţii, indiferent de instituţiile furnizoare de servicii medicale şi medicamente şi de domiciliul asiguratului.

2.7. Art.164 şi art.165: Dacă la formarea, utilizarea şi administrarea F.N.A.O.S participă şi CASAOPSNAJ, atunci aceasta să participe şi la alocarea cotelor din FOND, ţinând seama nu numai de principiul solidarităţii sociale dar şi de principiul contributivităţii asiguraţilor acestei case. Proporţional cu vărsămintele să i se aloce şi fondurile corespunzătoare.

2.8. Art.218 şi 221 : Coplata care reprezintă o plată suplimentară contribuţiei individuale de 5,5% de asigurări de sănătate – va constitui cu certitudine o povară şi mai grea asupra bugetului pensionarului asigurat, mai cu seamă a pensionarilor cu pensii mici. Aplicându-se cota de 5,5% din pensie şi pentru membri de familie (soţ, soţie, părinţi, copii lipsiţi de venituri), cuantumul pensiei va scădea drastic, ceea ce nu va mai avea posibilităţi de tratare şi de procurare a medicamentelor. În plus, introducerea coplăţii între 5 şi 90 lei pentru servicii medicale, inclusiv pentru asistenţă medicală de familie, ca să nu mai vorbim de coplata pentru asistenţă medicală ambulatorie de specialitate, paraclinică şi spitalicească, vor agrava starea de sănătate a unei bune părţi din populaţie. Propunem să se reanalizeze măsura

preconizată de lege în sensul, pe de o parte de micşorarea sau eliminarea unor tarife şi, pe de altă parte, restrângerea coplăţii pentru serviciile medicale.

Cât priveşte asigurările de sănătate facultative, acestea vor fi apanajul doar al celor mai înstăriţi cetăţeni (pacienţi).

2.8.1. Opinăm ca, şi coplata ce revine cadrelor militare în rezervă şi în retragere să intre sub incidenţa gratuităţii prevăzută de Legea nr.80/1995, în aceleaşi condiţii menţionate la propunerea 2.1. din prezenta scrisoare.

2.8.2. Coplata introdusă ca sursă de venit suplimentară pentru furnizorii de servicii de sănătate ar trebui să fie reglementată pe criterii precise şi transparente. Pentru a-şi atinge cu adevărat scopul, criteriile să constituie un sistem de control şi de garantare a utilizării banilor încasaţi numai în direcţia îmbunătăţirii calităţii serviciilor de sănătate.


Stimate Domnule Secretar de Stat,

Dorim să subliniem că preocuparea noastră pentru asigurarea condiţiilordecente de viaţă între care şi cele de sănătate s-a concretizat într-o serie de interveniţii la Ministerul Sănătăţii, cum au fost : Scrisoarea nr.35319.04.2011 adresată Domnului ministru Atilla CSEKE, rămasă fără nici un rezultat; Scrisoarea nr-141/15.02.2012 adresată Domnului ministru Ladislau RITLI cu propuneri concrete şi punctuale la proiectul de lege de sănătate anterior care, ulterior, a fost retras, rămasă şi ea fără nici un rezultat.

Acum, nutrim speranţa că punctul nostru de vedere şi propunerile conţinute în prezenta scrisoare îşi vor găsi încorporarea în proiectul legii aflat în lucru şi dezbatere publică, fiind convins că vor contribui la elaborarea unui act normativ realist, viabil, care să asigure o reformare a sistemului public de sănătate.

PREŞEDINTELE A.N.C.M.R.R.

General (r) Prof.univ.dr.Mihai ILIESCU

Dezvăluiri şocante: armata SUA a dispersat, în secret, substanţe radioactive deasupra unui oraş american

Un cercetător american a studiat timp de mai mulţi ani documente declasificate pentru a dezvălui o întâmplare şocantă: armata SUA a efectuat experimente ultra-secrete pe cetăţenii americani din oraşul St. Louis, Missouri, expunându-i pe aceştia la compuşi radioactivi în timpul Războiului Rece.


Multă vreme autorităţile au afirmat că guvernul SUA a aruncat substanţe „inofensive” pe cetăţenii din St. Louis, însă Lisa Martino-Taylor, profesor de sociologie în cadrul St. Louis Community College, a descoperit că spray-ul conţinea un aditiv radioactiv.

Profesorul a acumulat mii de documente şi fotografii ce atestă că populaţia săracă şi minorităţile din St. Louis au fost victimele acestui spray radioactiv, fără a li se spune despre acţiunea armatei americane.

„Experimentul a fost ţinut secret dintr-un motiv foarte bun: nu au găsit voluntari care să spună «sigur, vreau să respir sulfurat de zinc şi cadmiu cu particule radioactive”, a explicat profesorul Martino-Taylor pentru televiziunea KSDK.

Profesorul a dedicat ani buni pentru a obţine documentele declasificate ce atestă că populaţia din St. Louis a jucat rolul de cobai. În urma eforturilor sale, profesorul a descoperit fotografii care arată cum particulele radioactive au fost distribuite în St. Louis în anii 1953, 1954 şi în perioada 1963-1965.

În Corpus Christi, chimicalele au fost aruncate din avioane deasupra unei mari părţi a oraşului. În St. Louis, armata a montat aspersoare chimice pe clădiri, şcoli şi blocuri de locuinţe şi a folosit totodată unităţi mobile.

În ciuda faptului că experimentul a fost efectuat pe scară largă, autorităţile locale nu au fost informate despre natura acestuia. Armata SUA a anunţat populaţia din St. Louis că experimentul are ca scop elaborarea unor „perdele de fum” care să protejeze oraşele de un potenţial atac al Uniunii Sovietice.

„Este şocant să vezi acest nivel de duplicitate şi de falsitate. În mod evident, au depus un efort masiv pentru a păcăli oamenii”, afirmă profesorul Martino-Taylor.

Profesorul a acumulat sute de pagini care atestă existenţa experimentului, punând la dispoziţia publicului aceste documente declasificate.

Cercetarea arată că, în cea mai mare parte, chimicalele radioactive au fost aruncate peste complexul de locuinţe Pruitt-Igoe, unde trăiau 10.000 de persoane cu venituri scăzute. Peste 70% din rezidenţi erau copii cu vârste mai mici de 12 ani.

Profesorul Martino-Taylor a devenit interesat de subiect după ce au auzit din mai multe surse că incidenţa cancerului în acea zonă era mult mai mare decât în alte părţi.

„Acest experiment a încălcat toate normele etice ale medicinei, toate tratatele internaţionale şi chiar politica armatei SUA de la acea vreme”, afirmă Martino-Taylor.

Cercetările mai vechi ce au studiat acest experiment au fost respinse de oficialii Armatei SUA, care au continuat să susţină că substanţele nu reprezentau o ameninţare la adresa sănătăţii.

Documentele descoperite de profesorul Martino-Taylor arată că substanţa era amestecată cu particule radioactive, produse de o companie care nu mai există astăzi, denumită US Radium.

„Compania US Radium e cunoscută pentru faptul că s-a arătat în instanţă că vopselurile produse în fabrica sa conţineau particule radioactive ce au dus la moartea mai multor femei care le-au folosit”, afirmă profesorul Martino-Taylor.

Studiul arată că unul dintre compuşii folosiţi de armata SUA în experimentul efectuat în St. Louis era FP2266, cunoscut şi sub numele de „Radium 226”. Aceeaşi substanţă a provocat moartea a mai multor angajaţi ai companiei producătoare.

Acum, armata SUA a admis că a adăugat o substanţă fluorescentă compusului „inofensiv”, însă datele referitoare la radioactivitatea substanţei rămân clasificate.

În 1972, guvernul SUA a comandat distrugerea complexului de locuinţe Pruitt-Igoe, fiind neclar dacă autorităţile au investigat pe termen lung starea de sănătate a persoanelor pe care a fost efectuat experimentul.

Acum, în urma noilor dezvăluiri, politicienii din Missouri se declară şocaţi şi au cerut armatei SUA să ofere amănunte despre aceste teste.

Senatorul Roy Blunt afirmă că dezvăluirile sunt „absolut şocante”, iar senatoarea Claire McCaskill a scris armatei, afirmând că „împărtăşesc şi înţeleg îngrijorarea comunităţilor din St. Louis expuse la aceste teste”.

„Este absolut şocantă ideea că mii de locuitori din Missouri au fost expuşi fără să vrea la materiale dăunătoare pentru a fi testat efectul lor asupra sănătăţii. Nu este de mirare că aceşti oameni şi familiile lor cer guvernului să ofere răspunsuri”, a declarat senatorul Blunt.


SURSA :http://www.descopera.ro/dnews/10143818-dezvaluiri-socante-armata-sua-a-dispersat-in-secret-substante-radioactive-deasupra-unui-oras-american-video