miercuri, 30 octombrie 2013

Curtea Constituţională: OUG de modificare a legii pensiilor, NECONSTITUŢIONALĂ



Curtea Constitutională a României a decis că sunt neconstitutionale dispoziiile art.III alin.(2) și (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.1/2013 pentru modificarea și completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Plenul CCR a luat în dezbatere, în ședința de marți , excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art.III alin.(2) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/2013 pentru modificarea și completarea Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, excepție ridicată de Gheorghe Gârbovan, Aurel Barz și Adrian Nicolae Ghilea în dosarele nr.3839/108/2013, nr.3840/108/2013 și nr.3838/108/2013 ale Tribunalului Arad — Secția civilă.

"În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art.III alin.(2) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/2013 pentru modificarea și completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice sunt neconstituționale", se arată într-un comunicat al CCR.

Prevederile declarate neconstituționale stabilesc "(2) Indicele de corecție prevăzut la alin. (1) se aplică și punctajelor medii anuale calculate pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis începând cu luna ianuarie 2011. (3) În situația persoanelor prevăzute la alin. (2), indicele de corecție se aplică asupra punctajului mediu anual cuvenit sau aflat în plată în luna intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență".
Alin. (1) la care face trimitere alin. 2 prevede că în anul 2013 indicele de corecție care se aplică punctajului mediu anual determinat conform prevederilor art. 95 din Legea nr 263/2010, cu modificările și completările ulterioare, este 1,06.

Argumentația reținută în motivarea soluției pronunțate de plenul Curții Constituționale va fi prezentată în cuprinsul deciziei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Decizia este definitivă și general obligatorie și se comunică celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum și Tribunalului Arad — Secția civilă.

sursa Compartimentul Relaţii externe, relaţii cu presa şi protocol al Curţii Constituţionale

PS

Art. III al ordonantei in cauza :

(1) In anul 2013, indicele de corectie care se aplica punctajului mediu anual determinat conform prevederilor art. 95 din Legea nr 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare. este 1,06.
(2) Indicele de corectie prevazut la alin. (1) se aplica si punctajelor medii anuale calculate pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis incepand cu luna ianuarie 2011.
(3) In situatia persoanelor prevazute la alin. (2), indicele de corectie se aplica asupra punctajului mediu anual cuvenit sau aflat in plata in luna intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

marți, 29 octombrie 2013

De interes pentru multi alti rezervisti! Aparatori de exceptie ai rezervistilor invoca "exceptia de neconstitutionalitate" a OUG nr. 1/2011 pe Art. 4 si pe Art. 20 din Anexa nr. 3!




,, In sfarsit, ceea ce nu au facut nici un partid si nici o organizatie de rezervisti, incearca Grupul de la Arges, prin aparatorul maestru-avocat Savu I.: atacarea la CCR a OUG nr. 1/2011, invocandu-se exceptia de neconstitutionalitate pe Art. 4 si pe Art. 20 din Anexa nr. 3!

"Se comunică intimaţilor Ministerul Apărării Naţionale şi Casa de Pensii Sectorială a Ministerului Apărării Naţionale, copii ale excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.4 din O.U.G. nr.1/2011 (aprobată prin Legea nr.165/2011) şi art.20 din Anexa 3 la OUG nr.1/2011, invocată de recurenţii-contestatori, cu menţiunea de a-şi exprima un punct de vedere scris cu privire la aceasta".

De ce nu au fost atacate niciodata respectivele articole care incalca in mod flagrant nu doar interesele a mii si zeci de mii de rezervisti cu pensii diminuate, cat si independenta Justitiei si deciziile autoritatii judecatoresti ca putere in stat? Ignoranta, interese obscure, altceva?

,,Art 4 Pensiile recalculate pe baza documentelor care atesta veniturile lunare individuale realizate pentru intreaga perioada care constituie stagiu de cotizare raman in plata in cuantumurile rezultate in urma recalcularii,,
Art 20 Pensiile prevazute la art 1 lit a) si b) din Legea 119/2010,  ale caror cuantumuri au fost stabilite prin aplicarea unor hotarari definitive si irevocabile ale instantelor de judecata se revizuiesc , dupa caz, potrivit prevederilor prezentei metodologii. ,,

De retinut: Curtea Constituţională poate fi sesizată cu o excepţie de neconstituţionalitate doar de către instanţa de judecată în faţa căreia s-a invocat excepţia de neconstituţionalitate sau direct, de către Avocatul Poporului. Părţile din proces nu pot sesiza direct Curtea Constituţională, ci pot invoca excepţia de neconstituţionalitate în faţa instanţei de judecată. Actul de sesizare a Curţii Constituţionale cu o excepţie de neconstituţionalitate îl constituie doar încheierea instanţei de judecată (sau adresa însoțită de motivare trimise de Avocatul Poporului).

In concluzie, ne aflam in situatia in care apararea a invocat (sau va invoca) in fata instantelor de judecata "exceptia de neconstitutionalitate" a OUG nr. 1/2011, Art. 4 si pe Art. 20 din Anexa nr. 3! Mai departe: instantelor le revine datoria ca printr-o incheiere a instantei de judecata sa sesizeze CCR privind exceptia de neconstitutionalitate. Este un prim pas decisiv, care dupa cum bine se observa nu mai depinde doar de aparare care si-a facut datoria, ci depinde de instanta! Mai departe, daca exceptia de constitutionalitate ajunge in analiza CCR, procedura este descrisa aici (http://www.ccr.ro/Lista-ntrebrilor-frecvente). Din momentul expedierii incheierii instantei de judecata catre CCR, recursul se suspenda pana la pronuntarea CCR asupra exceptiei de neconstitutionalitate. Este asa de evident ca cele 2 articole incalca atat de vizibil autoritatea puterii judecatoresti, incat CCR nu ar avea motive sa nu le declare neconstitutionale! Ar mai fi o problema: declararea ca neconstitutionala a celor 2 articole nu ar fi doar in sprijinul rezervistilor de la Arges, ci in sprijinul a mii de rezervisti. Nu in ultima instanta, declararea ca neconstitutionala a celor 2 articole, ar "lovi" inclusiv in Legea nr. 119/2010, creand totodata o "bresa" care sa permita iesirea din "inghetare" a tuturor a celor care intra sub incidenta prevederilor Legii nr. 241/2013. Prin urmare procedura de la Arges de a ataca la CCR cele 2 articole din OUG nr. 1/2011, poate fi extinsa in toate actiunile in instante de catre cei interesati!

Bineinteles ca nu ne pronuntam asupra a ceea ce va urma! Speram ca in prima faza instantele sa dea curs primului pas - cel al sesizarii catre CCR. In mod normal, instantele nu ar avea niciun motiv sa nu dea curs unei astfel de sesizari intrugat se observa de la distanta ca articolele respective reprezinta o subminare de catre puterea legislativa si executiva a autoritatii judecatoresti. Sa avem succes! ,,

 sursa: Asociatia Militarilor in Rezerva R-26500

PS Din surse, se pare ca membri ai acestei structuri, urmare a succesului obtinut  in instante, au revenit inca din primavara lui 2013  la cuantumurile pensiilor avute inainte de revizuire-recalculare !
Aceeasi sursa releva ca, incepand cu  luna octombrie,  aceeasi castigatori in instante au inceput sa recupereze chiar si sumele pierdute pana la deciziile instantelor ! Daca lucrurile stau chiar asa, acesti camarazi merita admiratia noastra !