duminică, 10 februarie 2013

COMUNICAT ANCMRR referitor la ,,Raportul realizat de Avocatul Poporului,,




În atenţia camarazilor din filiale

COMUNICAT

În ultimele zile, după publicarea Raportului special al avocatului poporului, privind consecinţele eliminării pensiior de serviciu, mulţi „comentatori” s-au grăbit să-şi dea cu părerea despre cele relatate în acest raport.

Din păcate, multe dintre comentarii s-au referit la probleme care nu au legătură cu scopul şi conţinutul acestui raport special. Principalele aspecte vi le prezentăm în continuare.

În primul rând, avocatul poporului se referă la pensiile de serviciu, respectiv ale personalului auxiliar din justiţie, ale parlamentarilor, diplomaţilor şi personalului navigant şi auxiliar din aviaţia civilă şi numai tangenţial la pensiile speciale, respectiv pensiile militarilor şi poliţiştilor. Diferenţa dintre cele două categorii de pensii este subliniată de avocatul poporului, care precizează că pensiile de serviciu sunt cele care au două componente, respectiv componenta contributivă şi componenta necontributivă, suportată de la bugetul de stat, iar pensiile speciale, respectiv ale militarilor şi poliţiştilor, erau plătite, integral, de la bugetul de stat.

Acest raport face un istoric al apariţiei acestei probleme, în timpul guvernării anterioare, prezintă aspecte juridice pertinente ale problemelor create printr-o legislaţie superficială, incompletă şi aplicată greşit. Precizează că acest proces legislativ, creat prin Legea 119/2010 şi actele normative adiacente (hotărâri de guvern ordonanţe, ordonanţe de urgenţă) au dus la situaţii, uneori dramatice, care afectează viaţa unui mare număr de oameni, ale căror pensii au fost diminuate, în multe cazuri, în proporţie inadmisibilă (cu până la 90%), contrar normelor referitoare la menţinerea unor condiţii normale de viaţă pentru mulţi pensionari din categoriile cu pensii de serviciu.

Avocatul poporului menţionează că, la recalcularea/revizuirea pensiilor trecute în sistemul public de pensii nu s-au aplicat prevederile din legea 19/2000, referitoare la menţinerea în plată a pensiei anterioare recalculării, dacă cea recalculată este mai mică. În acest context, este menţionată şi OUG 1/2011, care ignoră prevederea din legea 119/2010, deşi pensiile cărora li s-a aplicat diminuarea erau obţinute în mod absolut legal, iar recalcularea/revizuirea în vederea includrii pensilor respective în sistemul public de pensii era protejată prin prevederile din legea 19/2000 (art. 180, par. 7).

Soluţia menţionată de avocatul poporului ca fiind potrivită pentru asigurarea unor pensii satisfăcătoare este sistemul de pensii private. El consideră că ar fi necesară reluarea reglementării privind pensia ocupaţională, ca pensie privată, facultativă, care se practică în ţări din U.E.

Avocatul poporului consideră că desfiinţarea pensiilor prevăzute în legea 119/2010 a adus atingere unui drept dobândit, având în vedere că pensia de serviciu este altceva decât pensia publică, având altă modalitate de calcul. Precizează că pensiile desfiinţate erau stabilite prin legi organice, deci dreptul la pensie de serviciu nu a fost restrâns, ci desfiinţat. Acelaşi lucru s-a întâmpla şi cu pensile speciale (militare).

Avocatul poporului mai precizează că fostele pensii militare reprezentau 158.000 de beneficiari, din totalul de 170.000 de pensii de serviciu şi se plăteau integral de la bugetul de stat. Acum, menţionează el, se plătesc din bugetul asigurărilor sociale de stat, mărind deficitul acestuia şi degrevând bugetul de stat.

În legătură cu aceste pensii, el precizează că pensiile militare de stat au fost revizuite prin stabilirea de către legiuitor a unor drepturi de asigurări sociale fără aplicarea strictă a principiului contributivităţii, fiind menţinute astfel şi chiar majorate cea mai mare parte din pensiile recalculate/revizuite, în contextul transformării acestora în pensii din sistemul public.

În concluzie, Avocatul poporului afirmă că aplicarea legislaţiei de eliminare a pensiilor de serviciu s-a făcut cu nerespectarea textului din Constituţie.

Din propunerile Avocatului poporului, rezultă că o soluţie pentru diminuarea pensiilor de serviciu (nu a celor plătite integral de la bugetul de stat) ar fi fost supraimpozitarea părţii din aceste pensii cu 20%-50% din partea suportată de la bugetul de stat. O astfel de soluţie nu s-ar aplica retroactiv.

Deşi avocatul poporului precizează că legea 119/12010 a fost abrogată, face propuneri pentru modificarea acesteia.

Din cele prezentate mai sus, rezultă cu claritate că avocatul poporului nu a avut în vedere vreo modificare a pensiilor actuale ale militarilor, cu excepţia celor care au fost ilegal diminuate.

Cu toţii am văzut însă cum unii „comentatori” neavizaţi, care nu au pregătirea corespunzătoare acestei profesii, se erijează, pe la diverse posturi de televiziune, ca fiind şi reprezentanţi ai pensionarilor militari, dar dovedesc că nu înţeleg nimic din actele normative sau din documentele pe care le invocă, singurul lor scop fiind manipularea opiniei publice.

Folosim şi acest prilej pentru a vă aduce la cunoştinţă că noi ne procupăm permanent de rezolvarea în cel mai scurt timp posibil, a problemelor camarazilor cărora le-au fost diminuate pe nedrept pensiile. Nu însă prin intermediul televiziunilor sau al manifestaţiilor de stradă, ci pe cale legală.ŞEFUL SERVICIULUI JURIDIC,

Cdr.(ret.) Constantin Alexandru

Jurist

PS Distinse  domnule jurist, fara indoiala ca, in situatia de fata, nu pot fi decat acceptate concluziile  surprinse de Dumneavoastra pe marginea acestui raport . Dar asta numai in plan tehnic...
Ramane de vazut daca nu cumva acesta  nu reprezinta  decat praf  in ochi, un mesaj -tip ,,stati linistiti, guvernul vegheaza,,  si , cel mult, o incercare de a ameliora cumva relatia  rezervisti-conducerea politica,  conducere care de data asta este de o culoare nefireasca, rosgalbenalbastrualb...Intuiesc ca este facut  doar pentru a se castiga timp intr-un scop, cel mai adesea , dovedit  a fi unul pervers !
In acest sens evidentiez ca sunt dezamagit ca raportul doar ,,semnaleaza,, aspecte demult stiute si aruncate in disputa stat-afectati...  Este  lipsit de fermitate, nu este imperativ,  nu surprinde discriminarea facuta de legea in cauza, nu angajeaza,  nu-si propune...nu...nu... 
Imi doresc nespus de mult  sa ma insel !

11 comentarii:

  1. Domnul care a semnat acest comentariu trebuie sa se uite in urma ce conceptie a avut referitor la pensiile militarilor si politistilor ( rusinica,....). Acum vine sa ne explice cum sunt problemele spinoase cu pensiile.
    Daca esti bun explica care sunt modalitatile de reintrare in posesia veniturilor din decembrie 2010.

    RăspundețiȘtergere
  2. Complicata solicitare ..Si, fara rezerve, absolut indreptatita.
    Asta in conditiile in care nimic nu se intrevede pozitiv la orizont si nimeni nu mai poate sa astepte...
    Daca va foloseste la ceva , juristul in cauza, din ceea ce cunosc, este unul atasat intereselor rezervistilor. Cu tot respectul pentru predecesorii dansului, deocamdata acesta se dovedeste a fi mult mai conectat la problematica reala, acuta cu care se confrunta acestia .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu este asa cum spuneti d-voastra, studiati documentele expuse de dansul si dupa aceea mai discutam....

      Ștergere
    2. Da este un membru UNPR si de aici trageti invatamintele normale.

      Ștergere
  3. Adevărul, 24 mai 1934, p.5
    CRONICA MILITARĂ
    P e n s i i l e m i l i t a r e
    Câteva aprecieri si propuneri de general Alexe Anastasiu
    Înainte vreme trecerea la pensie si situatiunea de pensionar nu erau privite de militari cu amărâtă deceptiune decât doar sub raportul vârstei. Cuantumul pensiei, de ex., fată de solda gradului din activitate, prezinta o diferentă bănească foarte mică; iar ca tratament moral, regimul respecta riguros principiul erarhiei, întrucât nici un militar activ nu primea o soldă mai mare de cât pensia unui grad superior.
    Astfel, de ex., solda unui căpitan activ înainte de războiu (1916) era, împreună cu indemnitatea (indemnizatia, n.n.) de activitate, 460 de lei.
    Pensia unui maior era 466 lei. Deci căpitanul activ nu primea mai mult decât maiorul pensionar.
    Solda unui colonel din activitate 800 lei. Pensia unui general de brigadă 900 lei.
    Și asa mai departe în sus si în jos.
    După războiu însă, spiritul anarhizant ce-a stăpânit conducerea noastră a ignorat sau a depreciat cu totul această măsură înteleaptă de disciplinare a contumirilor (cuantumurilor, n.n.) bugetare la solde si pensii.
    Astfel, de ex., solda unui maior cu indemnitătile bugetare este de 15.795 lei, iar pensia unui general de corp de armată domiciliat într-o localitate de a patra categorie este de 14.135. Prin urmare, un maior activ primeste mai mult decât un general de corp de armată!
    Or, principiile organice cari prezidează la constituirea, perfectarea si păstrarea unui corp bun de ofiteri si de subofiteri activi (de carieră) cer, între conditiunele de realizare, si un regim satisfăcător de pensii (subl.n.). Evident, prin tratament satisfăcător la pensie nu se poate întelege astăzi un regim de favoruri ca pe vremea când militarilor de carieră părăsind armata li se acodau titluri si proprietăti cu venituri mari, rente frumoase si fel de fel de privilegii; dar, în nici un caz, acest regim nu poate si nu trebuie să fie astfel încât militarul activ să se gândească la pozitia de pensionar cu oroare, iar pensionarii s-o îndure ca pe o funestă calamitate.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ne găsim astăzi în trista situatiune că militari activi cari altădată, când îndeplineau numai una din conditiunile legale, cereau singuri trecerea lor la pensie, astăzi nu stiu cum să solicite, să implore chiar, celor în posibilitate a-i cruta favoarea mentinerii în serviciul activ până când vor împlini si a doua conditiune de pensionare; iar conducerea militară superioară, constientă de mizerabila remunerare a pensiilor, nu poate avea cruzimea să-i refuze, abătându-se astfel de la cerintele reîntinerirei cadrelor, atât de necesare unei bune încadrări si pentru timp de pace si pentru mobilizare.
    Dăinuirea acestei stări este profund defavorabilă intereselor de apărare natională. Personal sunt poate dintre acei putini camarazi cari, ajutati de soartă, nu trăesc numai din pensie. Cu o simtitoare obiectivitate, dar si cu toată grija unor consecinte cari pot fi extrem de grave, nu stiu cum să dau mai insistent alarma, afirmând că, sub raportul fortei morale, cu ofiteri si subofiteri activi cari văd în pensionarii maltratati de astăzi perspectiva situatiei lor de mâine nu se poate face, cu rezultatele asteptate, pregătirea maselor de luptători pentru jertfele supreme, căci, atunci când recunostinta patriei se surogează, sufletul jertfei se distruge.
    Statul n-ar trebui să ciuntească drepturile de precădere în atentiunea sa pentru fortele de apărare natională, dator fiind să asigure sporirea capabilitătii ofiterilor si subofiterilor armatei.
    Această calitate nu se cultivă însă si nu se sporeste în rândurile militarilor activi cu un sistem de prigoană a pensionarilor militari, independent de orice consideratiuni si, la rigoare, chiar simtitoare jertfe bănesti, pensiile militare actuale trebue neapărat si urgent reaxate. Această reaxare se impune s-o facem, cu atât mai mult cu cât ea poate fi realizată usor, repede si fără sacrificii bugetare.

    RăspundețiȘtergere
  5. Operatiunea organică în chestiune comportă următoarele măsuri capitale, dar necostisitoare: 1) O lege specială de pensiuni militare, raportată – ca principiu de bază – la solda militarului activ, în functie de un procent la sută cumpănit pentru o stare normală a finantelor statului si cari să cuprindă prescriptiuni referitoare si la stări anormale, ca bunăoară criza actuală; adică, evitând o provocare de sporuri bugetare atunci când statul nu le poate suporta, scopul legii fiind deocamdată numai eliminarea cauzelor de nedreptăti, pentru a pune capăt haosului si anarhiei existente din cauza legei actuale si a dispozitiunilor pentru aplicarea ei, vitrege pensionarilor militari.
    2) Separarea conducerii si administratiunii pensiilor militare de Casa generală de pensii (Ministerul de Finante trecându-le pe seama Ministerului Apărării Nationale).
    Pentru a ne putea da seama cu deplină constiintă de necesitatea si posibilitatea înfăptuirei acestor două măsuri, le vom cerceta mai în detaliu pe fiecare în parte.
    O LEGE SPECIALĂ DE PENSIUNI MILITARE
    Această măsură organică legislativă n-ar fi o inovatie fată de alte tări si nici chiar pentru tara noastră, întrucât există aiurea, iar la noi, în 1899, ministru de răsboiu fiind generalul Jak Lahovari, ofiter de stat major foarte cult (fost profesor universitar) si un excelent organizator, s-a făcut si s-a pus în aplicare prima lege specială pentru conducerea si administrarea pensiilor militare, prin Ministerul de Răsboiu. Acea lege a fiintat până în 1902, fără să fi produs vre-un neajuns pentru cineva, fără deficite în sarcina Statului si fără nemultumiri si plângeri din partea pensionarilor militari, ori procese în justitie cari astăzi abundă în compartamentul militar de la Casa generală de pensiuni, unde, în 1902, au fost trecute pentru consideratiuni si scopuri de moment, nerealizate dealtfel chiar de atunci.

    RăspundețiȘtergere
  6. Unificarea conducerii si administrării pensiilor civile si militare concentrându-le la o singură Casă de pensiuni dependentă de Ministerul de Finante pretindea, pe lângă avantajul economiei de cheltuieli si simplificarea sistemului de egalare a drepturilor pensionarilor si armonizarea lor erarhică, toate categoriile de pensionari fiind în mâna unei singure autorităti. În practică însă, o dispozitiune riguroasă în acest senz nu s-a luat. Regimuri speciale de pensii pe categorii au fost create de atunci într-una. Chiar numai în domeniul pensiilor militare avem regimuri si legi speciale pentru jandarmerie, si aviatie, iar în domeniul civil si eclesiastic avem legi si case speciale pentru pensii la C.F.R., la Ministerul Sănătătii, la Case autonome, precum si regimurile existente în provinciile surori, pe cari a trebuit să le mentinem.
    Că lucrul este asa si trebuie să rămână astfel face dovadă textul art. 2 din anteproectul legei generale de pensiuni întocmit anul trecut de de Finante, care stabilea că intră sub prevederile legei (aceea care se elabora) toate categoriile de pensionari, afară de acelea cari dispun de legi, regimuri si case de pensiuni proprii cari vor continua să fiinteze si mai departe asa cum sunt, dacă ele singure nu ar cere trecerea la Casa generală de pensiuni a Ministerul de Finante.
    Prin urmare, regimuri de legi speciale existând, ideia creărei unui precedent prin o lege specială pentru pensionarii militari este exclusă. Iar facultatea de-a fiinta sau nu sub regimul unificat, fiind admisă de Ministerul de Finante, cum dovedeste anteproectul de lege din anul trecut, această facultate nu poate fi interzisă pensionarilor militari.
    Vom vedea mai departe si alte temeiuri cari pledează în favoarea acestei mult asteptate măsuri.
    Adevărul, 24 mai 1934, p.5

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Extrem de interesante opinii ! Pana la urma , ce vrem noi, sa inventam roata ?!

      Ștergere
  7. Hai sa lasam deoparte elucubratiile si sa vedem negru pe alb de ce:
    1. romanii traiesc cel mai prost din UE
    2. romanii si-au vandut pe nimic bogatiile tarii
    3. romanii continua sa-si vanda pe nimic si ce a mai ramas de vandut
    4. romanii au cei mai multi bolnavi de tuberculoza
    5 .romanii consuma alimente din exterior in proportie de peste 70%(importuri)
    6. romanii platesc cele mai mari dobanzi la banci
    7. romanii care dau dovada de neseriozitate, comit talharii, crime, violuri etc sunt imediat ( unii dintre ei, functie de interese) sprijiniti si aparati de unele posturi tv
    8.romanii au platit zeci de milioane de euro despagubiri dictate de cedo pentru pricini bizare si absurde , majoritatea( puscariasi recompensati cu zeci de mii de euro ca nu stiu ce nu au avut in celule etc)......
    9. romanii au printre cele mai mici pensii si salarii din UE.....

    Iata cateva motive (primele 8) pentru care se produce nr. 9 ! Si sunt multe altele.......Iar domniile voastre va ocupati de influenta razelor de luna asupra papucilor de guma......Meritati din plin sa traiti PROST ! Nenorocirea e ca ne obligati si pe noi la acelasi trai !

    RăspundețiȘtergere
  8. Inteleptule , sa-nteleg ca romanii n-au decat sa evite primele 8 puncte si -o pun de salarii si pensii de vis ? Pai, s-o faca !

    P.S. Si cum zicea domnia voastra ca influenteaza 1, 4, 6,7,8 punctul 9 ?!

    RăspundețiȘtergere