marți, 5 februarie 2013

Români, să îl reaşezăm pe George Constantinescu în locul binemeritat, în sufletele şi în amintirea noastră!

Fiul unui mare profesor de matematică şi iubitor de muzică şi al unei mame de origină alsaciană, refugiată la Timişoara, Gogu Constantinescu s-a născut la Craiova, la 4 octombrie 1881.
În cursul primului război mondial, Gogu Constantinescu a construit un "sintetizator" de mare ingeniozitate ("Constantinesco Fire Control Gear"), bazat pe sonicitate, care asigura o sincronizare perfectă - prima realizare de acest fel din lume - între tirul mitralierei şi rotaţia elicei de avion...
Era în plin război (1915). Trupele aliate sufereau numeroase înfrângeri în aer, deoarece nemţii foloseau un sistem nou de tragere printre elicele avionului. Eforturile aliaţilor de a găsi un alt sistem de tragere sincronizată s-au dovedit sortite eşecului, fiind supuse dezavantajelor mecanicii: deformări generate de variaţiile de temperatura, lungimea ţevii necorespunzătoare cu modelele de avioane etc. Era nevoie de un sistem hidraulic. Salvarea aliaţilor avea să vină tocmai de la “românul nebun” şi aplicaţiile sonicităţii. Dar nici în această situaţie de urgenţă, teoria sa nu a fost înţeleasă şi autorul ei nu a fost sprijinit în mod oficial. Totul s-a derulat în baza sprijinului acordat de către maiorul Calley, unul din membrii de conducere ai Comitetului Regal, care din acest motiv…a fost silit să demisioneze.

În august 1916 s-au realizat primele teste cu un avion echipat cu ceea ce avea să devină Constantinesco Fire Control Gear sau “C.C. Gear”. Succesul şi superioritatea faţă de sistemul utilizat de aviaţia germană s-a bucurat în sfîrşit şi de recunoaşterea oficială.
 S-au construit atunci peste 50.000 de aparate de acest fel cunoscute după iniţialele G.C.) utilizate cu un deosebit succes. În vreme ce elicea se învârtea cu peste 35 de turaţii pe secundă, se putea trage, prin ea", chiar cu mai multe mitraliere deodată.

Autorităţile britanice şi americane îi solicită fabricarea a circa 40.000 bucăţi din noul său dispozitiv de sincronizare a tirului mitralierei, printre palele elicei de avion: în timpul zborului, se puteau trage "prin elice" până la 2400 gloanţe pe minut, fără ca aceasta să fie cumva deteriorată"...

 Acestei invenţii - după cum vor mărturisii contemporani ai primului război mondial - i se datorează, în parte, superioritatea aviaţiei aliate asupra celei germane !
( În martie 1920, vice-amiralul de aviaţie John Maitland recunoştea în Times meritul uriaş al românului în recîştigarea supremaţiei aeriene a Aliaţilor).

P.S. Tenace, încrezător în sine, pe timpul studenţiei a înfruntat cu succes rezistenţa la schimbare a profesorilor săi, încercând să demonstreze utilitatea unui nou material de construcţie la acea vreme: betonul armat. Folosirea betonului armat eşuase deja în Europa: în 1900, la Expoziţia Universală de la Paris, în 1903 la Basel, în construcţia unui important hotel. Totuşi, tânărul inginer a publicat în 1904 un calcul teoretic privind betonul armat, iar în anul următor, teoria de calcul ce a permis construcţia primelor poduri în arc. 
Deşi în 1600 Francis Bacon demonstrase că lichidele sunt compresibile, la începutul secolului XX ştiinţa vremii se opunea acestei idei. 
Dintre invenţiile sale face parte şi un sistem asemănător cu o fîntînă arteziană. El demonstrează astfel nu numai că lichidele sunt compresibile, dar şi că energia lichidelor comprimate la presiuni înalte poate fi stocată şi folosită ulterior. Pe acest principiu a construit arme de calibru greu, fără foc, şi mitraliere extrem de silenţioase.
Principiile care stăteau însă la baza teoriei sale rămâneau neînţelese, astfel că importanţi savanţi englezi au rămaşi surprinşi când unul din dispozitivele sale sonice a găurit o rocă. Practic, un sunet perfora o rocă dură!

Mai târziu, acest dispozitiv va deveni perforatorul de granit, care poate sapa cu uşurinţă tunele.

Acelasi neinteles inventator roman  avea să construiască un motor cu injector, preluat ulterior de Bosch  si, după mai multe  experimente, a realizat un automobil fără cutie de viteze, extrem de economic, care putea fi condus chiar şi de… un copil. Un astfel de automobil, tip sport, cu o linie modernă, a fost prezentat la Paris, în 1926.
George Constantinescu a lăsat în urma lui 133 de brevete şi multe alte invenţii nepublicate. A fost poate prea rapid şi surprinzător pentru timpul său. Inginerul Constantinescu a fost numit de către revista engleză The Graphic unul din cei 17 titani ai lumii care au revoluţionat ştiinţa, aşezându-l alături de Einstein, Marconi, Edison sau Lister.
Cu toate acestea, numeroasele sale invenţii brevetate par contemporanilor greu de conceput, el fiind considerat “Românul nebun”.


sursa http://ro.altermedia.info/stiintatehnologie/gogu-constantinescu-i-sonicitatea-ii_3765.htmlhttp://ro.altermedia.info/stiintatehnologie/gogu-constantinescu-i-sonicitatea-ii_3765.html
Cine-si mai aduce aminte ...?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu