Camarazii nostri din Asociatia Militarilor in Rezerva R 26500 ( banuiesc ca numarul din denumire are legatura directa cu cel al disponibilizatilor, mai mult sau mai putin fortat, din armata romana, urmare a unor jocuri politice ridicole) va propun spre analiza un material interesant.
Daca lucrurile semnalate se vor adeveri, acestea nu vor face decat sa scoata si mai mult in vedere cat de inabili, incapabili de predictibilitati, cat de ,,mici,, suntem, la nivel organizational si cat de mult rau ne poate face ignoranta. Dar si in ce situatie dificila ne-a pus lipsa cooperarii cu activii...Activi care, cel putin in privinta legislatiei actuale, sunt si ei niste perdanti.
Si mai dezvaluie un aspect- ca am reusit sa ne batem joc de un trecut in domeniul salariilor si pensiilor cadrelor militare, pentru care inaintasii nostri s-au batut...Si ma intreb daca aveam acest drept ?!
Din pacate, inca dormitam, inca ne lasam dominati de orgolii
Vi-l recomand cu toata deschiderea, nu inainte de a felicita autorul analizei !
Aplecati-va ceva mai mult pe finalul materialului si o sa intalniti o mostra de posibila ipocrizie, greu de egalat....
Aplecati-va ceva mai mult pe finalul materialului si o sa intalniti o mostra de posibila ipocrizie, greu de egalat....
De la 1 ianuarie 2014 se maresc substantial
soldele si reintra in functiune intr-o forma noua si O.U.G. nr. 7/1998! Sa ne
calculam pierderile!
Diverse surse (unele sunt publice, de
exemplu aici si aici), indica faptul ca de la 1 ianuarie 2014
intra in vigoare noii coeficienti de salarizare pentru personalul bugetar, deci
si pentru militari. Militarii activi spun si ceva de un fel de ordonanta
necesara pensionarii unor generali. Datele corelate converg catre faptul ca de
la 1 ianuarie 2014 ar urma sa se aplice in volum complet Legea nr. 284/2010 a salarizarii personalului bugetar care
include "la pachet" atat noii coeficienti de salarizare, cat si
"ordonanta" la care fac referire militarii activi!
Legat de aceasta chestiune,
materialul de fata are urmatoarele scopuri:
- de a ne forma o idee despre
cuantumul estimativ al pensiilor pe care ar fi trebuit sa le avem in plata
incepand cu data de 1 ianuarie 2014, daca acestea ar fi ramas pensii de
serviciu;
- de a dezamorsa propaganda atintita
contra celor care au fost blamati ca au beneficiat de indemnizatii de comanda
si/sau solde de merit, care insa exista si astazi;
- de a dezamorsa propaganda atintita contra celor care au
fost blamati ca au beneficiat de solde (salarii) compensatorii in baza O.U.G.
nr. 7/1998, care insa exista si astazi (cel putin in lege);
Dupa cum cunoastem atunci cand ne-am
pensionat in baza Legii nr. 164/2001, cuantumul pensiilor era determinat
intr-un anumit procent din ultima solda. Majoritatea am depasit lejer 90% din
ultima solda in activitate, apropiindu-ne sau atingand pragul de
100%. Pentru a ne forma o imagine cat de cat exacta a cuantumurile
pensiilor pe care ar fi trebuit sa le avem de la 1 ianuarie 2014 daca nu s-ar
fi abrogat legea pensiilor militare, nu trebuie decat sa incercam sa ne amintim
ce procent raportat la ultima solda atingeau pensiile noastre militare la data
pensionarii, apoi sa aplicam acel procent la solda in plata de la data de 1
ianuarie 2014.
A. Sa ne calculam cuantumurile
pensiilor raportate la soldele militarilor activi.
Legea nr. 284/2010, Anexa nr. VII,
Cap. II, Sect. a 2-a, Art. 3
(1) Personalul militar are dreptul la soldă lunară.
(2) Solda lunară se compune din solda funcţiei
de bază, indemnizaţii, compensaţii, sporuri, prime, premii şi din alte drepturi
salariale.
(3) Solda funcţiei de bază este formată din solda de funcţie, solda de grad, gradaţii şi, după
caz, solda de comandă. Pentru realizarea diferenţierii soldelor funcţiilor de
bază, se stabilesc clase de salarizare şi coeficienţi de ierarhizare pentru
soldele de funcţie.
De retinut! Pt. a nu exista confuzii, solda funcţiei de bază care cuprinde
doar elementele precizate anterior este o solda minimala care in realitate se
ia in calcul doar la acordarea ajutoarelor la trecerea in rezerva.
Aceasta solda a funcţiei de bază este
inferioara ultimei solde in activitate. Are caracteristic faptul ca reprezinta
tot o solda lunara, dar fara alte sporuri, majorari sau prime cu exceptia
gradatiilor de vechime si a soldei de comanda (fosta indemnizatie de comanda). Din
tabelele de mai jos rezulta insa ca in majoritatea cazurilor, chiar si o
astfel de solda a functiei de baza (solda de funcţie +
solda de grad + gradaţii, chiar si fara solda de comanda) tot este
net superioara pensiilor aflate in plata actualmente.
TABEL CU COEFICIENTII DE IERAHIZARE
(SOLDA/SALARIUL DE FUNCTIE)
Nr. crt.
|
Funcţia
|
Nivelul studiilor
|
Clasa de salarizare
|
Coeficienţi de ierarhizare
|
||
minim
|
maxim
|
minim
|
maxim
|
|||
1.
|
Şeful
Statului Major General, secretar de stat - şef al Departamentului ordine şi
siguranţă publică, prim-adjunctul directorului Serviciului Român de
Informaţii, prim-adjunctul directorului Serviciului de Informaţii Externe,
directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi directorul Serviciului
de Protecţie şi Pază
|
S
|
-
|
105
|
-
|
13,10
|
2.
|
Adjuncţii
directorului Serviciului Român de Informaţii, adjuncţii directorului
Serviciului de Informaţii Externe, adjuncţii directorului Serviciului de
Telecomunicaţii Speciale şi adjuncţii directorului Serviciului de Protecţie
şi Pază
|
S
|
-
|
103
|
-
|
12,41
|
3.
|
Funcţii corespunzătoare gradului de general, amiral,
chestor general de poliţie, director general al Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor
|
S
|
98
|
102
|
10,97
|
12,11
|
4.
|
Funcţii
corespunzătoare gradului de general-locotenent, viceamiral, chestor-şef de
poliţie, director general adjunct al Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor
|
S
|
94
|
97
|
9,94
|
10,70
|
5.
|
Funcţii
corespunzătoare gradului de general-maior, contraamiral, chestor principal de
poliţie
|
S
|
90
|
93
|
9,00
|
9,70
|
6.
|
Funcţii
corespunzătoare gradului de general de brigadă, general de flotilă aeriană,
contraamiral de flotilă, chestor de poliţie/penitenciare
|
S
|
84
|
89
|
7,76
|
8,78
|
7.
|
Funcţii corespunzătoare gradului de colonel, comandor,
comisar-şef de poliţie/penitenciare
|
S
|
71
|
83
|
5,63
|
7,58
|
8.
|
Funcţii
corespunzătoare gradului de locotenent-colonel, căpitan-comandor, comisar de
poliţie/penitenciare
|
S
|
62
|
68
|
4,51
|
5,23
|
9.
|
Funcţii
corespunzătoare gradului de maior, locotenent-comandor, subcomisar de
poliţie/penitenciare
|
S
|
56
|
61
|
3,89
|
4,40
|
10.
|
Funcţii corespunzătoare gradului de căpitan, inspector
principal de poliţie/penitenciare
|
S
|
47
|
54
|
3,11
|
3,70
|
11.
|
Funcţii corespunzătoare gradului de locotenent,
inspector de poliţie/penitenciare
|
S
|
41
|
45
|
2,69
|
2,96
|
12.
|
Funcţii corespunzătoare gradului de sublocotenent,
aspirant, subinspector de poliţie/penitenciare
|
S
|
39
|
40
|
2,56
|
2,62
|
13.
|
Funcţii
corespunzătoare gradului de subinspector de poliţie/penitenciare debutant
|
S
|
-
|
37
|
-
|
2,43
|
14.
|
Funcţii corespunzătoare gradului de maistru militar
principal/plutonier adjutant principal/şef
|
S
|
39
|
40
|
2,56
|
2,62
|
M
|
37
|
38
|
2,43
|
2,49
|
||
15.
|
Funcţii corespunzătoare gradului de maistru militar
cls. I/plutonier
adjutant
|
S
|
37
|
38
|
2,43
|
2,49
|
M
|
34
|
35
|
2,26
|
2,32
|
||
16.
|
Funcţii
corespunzătoare gradului de maistru militar cls. a II-a/plutonier major
|
S
|
34
|
35
|
2,26
|
2,32
|
M
|
32
|
33
|
2,15
|
2,20
|
||
17.
|
Funcţii
corespunzătoare gradului de maistru militar cls. a III-a/plutonier
|
S
|
32
|
33
|
2,15
|
2,20
|
M
|
30
|
31
|
2,05
|
2,10
|
||
18.
|
Funcţii corespunzătoare gradului de maistru militar
cls. a IV-a/sergent major
|
M
|
28
|
29
|
1,95
|
2,00
|
19.
|
Funcţii
corespunzătoare gradelor de agent - agent şef principal de
poliţie/penitenciare (şef formaţiune*))
|
S
|
39
|
40
|
2,56
|
2,62
|
M
|
37
|
38
|
2,43
|
2,49
|
||
20.
|
Funcţii
corespunzătoare gradelor de agent - agent şef principal de
poliţie/penitenciare
|
S
|
32
|
38
|
2,15
|
2,49
|
M
|
28
|
36
|
1,95
|
2,37
|
||
21.
|
Funcţii corespunzătoare gradelor de agent de
poliţie/penitenciare debutant(sergent major)
|
M
|
-
|
27
|
-
|
1,90
|
22.
|
Funcţii
corespunzătoare gradului de maistru militar cls. a V-a/sergent
|
M
|
-
|
26
|
-
|
1,86
|
23.
|
Funcţii corespunzătoare gradului de caporal clasa I
|
-
|
25
|
-
|
1,81
|
|
24.
|
Funcţii corespunzătoare gradului de caporal clasa a
II-a
|
-
|
24
|
-
|
1,77
|
|
25.
|
Funcţii corespunzătoare gradului de caporal clasa a
III-a
|
-
|
23
|
-
|
1,72
|
|
26.
|
Funcţii
corespunzătoare gradului de fruntaş
|
-
|
22
|
-
|
1,68
|
|
27.
|
Funcţii
corespunzătoare gradului de soldat
|
-
|
21
|
-
|
1,64
|
TABEL CU SOLDELE DE GRAD
(aplicabile de la 1 ianuarie 2014, datele
sunt furnizate
de S.N.A.P. - descarca de aici)
Ofiţeri:
|
|
-
general, amiral, chestor general de poliţie
|
531 lei
|
-
general-locotenent, viceamiral, chestor-şef de poliţie
|
513 lei
|
-
general-maior, contraamiral, chestor principal de poliţie
|
504 lei
|
- general de brigadă, general de flotilă aeriană,
contraamiral de flotilă, chestor de poliţie/penitenciare
|
495 lei
|
- colonel, comandor, comisar-şef de
poliţie/penitenciare
|
468 lei
|
- locotenent-colonel, căpitan-comandor, comisar de
poliţie/penitenciare
|
441 lei
|
-
maior, locotenent-comandor, subcomisar de poliţie/penitenciare
|
432 lei
|
- căpitan, inspector principal de poliţie/penitenciare
|
414 lei
|
- locotenent, inspector de poliţie/penitenciare
|
405 lei
|
- sublocotenent, aspirant, subinspector de poliţie/
penitenciare
|
387 lei
|
Maiştri
militari:
|
|
-
maistru militar principal
|
369 lei
|
-
maistru militar clasa I
|
360 lei
|
- maistru militar clasa a II-a
|
342 lei
|
- maistru militar clasa a III-a
|
333 lei
|
- maistru militar clasa a IV-a
|
324 lei
|
- maistru militar clasa a V-a
|
315 lei
|
Subofiţeri şi agenţi de poliţie/penitenciare:
|
|
- plutonier-adjutant principal/şef, agent-şef principal
de poliţie/penitenciare
|
369 lei
|
- plutonier-adjutant, agent-şef de poliţie/penitenciare
|
360 lei
|
-
plutonier-major, agent-şef adjunct de poliţie/penitenciare
|
342 lei
|
-
plutonier, agent principal de poliţie/penitenciare
|
333 lei
|
-
sergent-major, agent de poliţie/penitenciare
|
324 lei
|
-
sergent
|
315 lei
|
Soldaţi
şi gradaţi voluntari:
|
|
-
caporal clasa I
|
312 lei
|
- caporal clasa a II-a
|
305 lei
|
- caporal clasa a III-a
|
297 lei
|
-
fruntaş
|
288 lei
|
-
soldat
|
270 lei
|
Pentru a determina insa o valoare cat
mai exacta a pensiei calculate pe baza ultimei solde, trebuie sa procedam
astfel:
1) Sa determinam valoarea soldei lunare. La
minim aceasta este formata din: solda de functie (coeficient de ierarhizare
conform tabelului x 800 lei ) + 3% pentru fiecare 3 ani vechime (maxim 7
gradatii) + solda de grad (conform tabelului).
2) In practica este insa aproape
exclus ca cineva sa beneficieze doar de elementele care stau la baza calculului
unei solde lunare minime. Pentru a determina o valoare cat mai reala a soldei lunare, in
functie de fiecare caz in parte, la valoarea soldei de functii trebuie sa
adaugam indemnizaţii, compensaţii, sporuri, prime,
premii şi alte drepturi salariale (acestea sunt prevazute in Legea nr.
284/2010, la Anexa nr. VII). Exemple:
- Solda de comanda de până la 25 % din solda de funcţie/salariul
de funcţie pentru cadrele militare în activitate, poliţiştii şi funcţionarii
publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare care
îndeplinesc funcţii de comandă beneficiază lunar de solda/salariul de comandă. De
retinut: este singurul gen de majorare care face parte din solda funcţiei de bază;
- Prime pentru condiţii de
pericol în unităţile de fabricare, experimentare, analiză ori depozitare a
muniţiilor, pulberilor, explozivilor şi substanţelor toxice speciale sau care
execută operaţiuni de depozitare, dezamorsare, manipulare, examinare ori
neutralizare a acestora, precum şi pentru activităţi specifice la calamităţi
naturale:
-
locuri de muncă sau operaţiuni deosebit de periculoase
|
37-50 %;
|
- locuri de muncă sau operaţiuni foarte periculoase
|
16-30 %;
|
- locuri de muncă sau operaţiuni periculoase
|
până la 16 %.
|
- Pentru condiţii periculoase sau
vătămătoare, spor de până la 15 % din
solda de funcţie/salariul de
funcţie/salariul de bază, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă
respective;
- Pentru
condiţii grele de muncă, un spor de până la 15 % din solda de funcţie/salariul
de funcţie/salariul de bază, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă
respective;
- Pentru activităţile care solicită o încordare psihică foarte ridicată,
un spor de până la 15 % din solda de funcţie/salariul de
funcţie/salariul de bază, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă
respective;
- Pentru munca cu grad ridicat de risc (personalul care execută, conduce,
coordonează sau contribuie la realizarea misiunilor de operaţii speciale,
misiunilor operative de protecţie a demnitarilor, a acţiunilor de gardare,
protecţie şi control antiterorist, supraveghere operativă, a procedurilor
speciale şi activităţilor de pază, supraveghere, escortare, reeducare,
integrare şi asistenţă medicală şi psihologică pentru persoanele arestate
preventiv sau condamnate cu pedepse privative de libertate ori care au
solicitat sau au dobândit o formă de protecţie în România, culegere,
prelucrare, centralizare, verificare şi valorificare a informaţiilor sau
datelor/situaţiilor/documentelor/actelor, investigaţii, acţiuni şi intervenţie
beneficiază de o compensaţie de risc/pericol deosebit de până la 30 %,
calculată la solda de funcţie/salariul de funcţie/salariul de bază;
- Pentru
personalul militar, poliţiştii, funcţionarii publici cu statut special din
sistemul administraţiei penitenciare şi personalul civil care desfăşoară
activităţi privind prevenirea şi combaterea corupţiei în rândul personalului
propriu beneficiază de o compensaţie de 30 % din solda de funcţie/salariul
de funcţie/salariul de bază;
- Pentru personalul militar, poliţiştii,
funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare
şi personalul civil care execută lucrări de excepţie sau misiuni speciale,
apreciate ca atare de către conducătorii acestora, se acordă o majorare
de până la 50 % calculată la solda/salariul funcţiei de bază. (Dreptul
prevăzut anterior poate fi acordat pentru cel mult 5 % din numărul total de
posturi prevăzute în statele de organizare, în limita a 30 % din suma
salariilor de bază, a soldelor funcţiilor de bază/salariilor funcţiilor de bază
şi a indemnizaţiilor lunare de încadrare, cumulat pe total buget, pentru
fiecare ordonator principal de credite);
- Pentru
personalul care lucrează cu cifru de stat beneficiază de
o indemnizaţie de 15-20 % din solda de funcţie/salariul de
funcţie/salariul de bază;
- Etc. - restul in Legea nr.
284/2010, Anexa nr. VII.
3) Sa nu uitam! Acele solde indiferent cum ar fi calculate, sunt solde si nu pensii militare. Desi estimativa, cea mai lejera metoda de a ne forma o imagine despre cuantumul actualizat al pensiei militare este de a aplica respectivelor solde procentul atins de pensiile noastre militare la data pensionarii fata de ultima solda. O a 2-a metoda este cea a Legii nr. 164. Indiferent de metoda, in absenta unei legi a pensiilor militare, este evident ca incepand cu data de 1 ianuarie 2014 ne indepartam vertiginos de soldele militarilor in activitate, ceea ce nu s-ar fi intamplat daca ne-ar fi fost mentinute pensiile militare.
3) Sa nu uitam! Acele solde indiferent cum ar fi calculate, sunt solde si nu pensii militare. Desi estimativa, cea mai lejera metoda de a ne forma o imagine despre cuantumul actualizat al pensiei militare este de a aplica respectivelor solde procentul atins de pensiile noastre militare la data pensionarii fata de ultima solda. O a 2-a metoda este cea a Legii nr. 164. Indiferent de metoda, in absenta unei legi a pensiilor militare, este evident ca incepand cu data de 1 ianuarie 2014 ne indepartam vertiginos de soldele militarilor in activitate, ceea ce nu s-ar fi intamplat daca ne-ar fi fost mentinute pensiile militare.
B. De la 1 ianuarie 2014 se reactiveaza O.U.G. nr. 7/1998.
Studiu de caz.
Ne aducem aminte prea bine despre
faptul cum propaganda contra pensiilor militare infiera cu "manie
proletara" faptul ca multi dintre noi fie am beneficiat de salarii
compensatorii, fie de de indemnizatii de comanda sau de solde de merit. La pct. A am
demonstrat ca exista si in prezent si vor exista atat indemnizatii de comanda
(denumite solde de comanda), cat si indemnizatii de merit (spor pentru lucrari
de exceptii). Mai ramanem sa demonstram cum este cu reactivarea O.U.G. nr.
7/1998.
Legea nr. 284/2010, Anexa nr. VII,
Cap. II, Sect. a 2-a, Art. 20
(1) La
trecerea în rezervă sau direct în retragere, respectiv la încetarea raporturilor de serviciu, cu drept la pensie, personalul
militar, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special din sistemul
administraţiei penitenciare, pentru activitatea depusă, în funcţie de
vechimea efectivă ca militar, poliţist, funcţionar public cu statut special din
sistemul administraţiei penitenciare şi personal civil în instituţiile publice
de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, beneficiază de un
ajutor stabilit în raport cu solda funcţiei de bază, respectiv salariul
funcţiei de bază avută/avut în luna schimbării poziţiei de activitate, astfel:
Vechime efectivă:
- până la 5 ani - un ajutor egal cu 3
solde ale funcţiei de bază/salarii ale funcţiei de bază;
- între 5-10 ani - un ajutor egal cu
6 solde ale funcţiei de bază/salarii ale funcţiei de bază;
- între 10-15 ani - un ajutor egal cu
8 solde ale funcţiei de bază/salarii ale funcţiei de bază;
- între 15-20 ani - un ajutor egal cu
10 solde ale funcţiei de bază/salarii ale funcţiei de bază;
- între 20-25 ani - un ajutor egal cu
12 solde ale funcţiei de bază/salarii ale funcţiei de bază;
- între 25-30 ani - un ajutor egal cu
15 solde ale funcţiei de bază/salarii ale funcţiei de bază;
- peste 30 ani - un ajutor egal cu 20
solde ale funcţiei de bază/salarii ale funcţiei de bază.
Legea nr. 284/2010, Anexa nr. VII,
Cap. II, Sect. a 2-a, Art. 3
(3) Solda funcţiei de bază este formată din solda de funcţie, solda de grad,
gradaţii şi, după caz, solda de comandă. Pentru realizarea diferenţierii
soldelor funcţiilor de bază, se stabilesc clase de salarizare şi coeficienţi de
ierarhizare pentru soldele de funcţie.
Studiu de caz: general-maior. Nu
conteaza care, poate fi chiar sefa DFC. In timpul unor explicatii ramase de
pomina, renumita doamna tuna si fulgera cum ca cei carora ne-au fost diminuate
pensiile, n-ar trebui sa ne mai revoltam intrucat am beneficiat si de
salarii compensatorii in baza prevederilor O.U.G. nr. 7/1998. Asadar, care este
valoarea salariilor compensatorii de care va beneficia doamna general?
Solda functiei de baza:
- solda de functie: 9,70 x 800
lei = 7 760 lei;
- gradatia 7 de vechime: 7 760 x 21%
= 1630 lei (calcul sumar - finantistii pot interveni);
- solda de comanda: 7 760 + 25%
= 1 940 lei;
- solda de grad: 504 lei;
Total solda functiei de baza: 11
834 lei.
Total compensatorii: 11 834 x 20 =
236 680 lei (cca. 52 595 euro).
Si cu cat patos ne mai infiera
doamna pe noi!
preluare http://r-26500.blogspot.ro/2013/10/de-la-1-ianuarie-2014-se-maresc.html
PS Ce-ar fi sa se adevereasca mesajul ?! Si cand ma gandesc la faptul ca rezervistii, printre altele, au fost sugestionati sa renunte la cuplajul cu activii chiar si din proiectul posibilei viitoare legi a pensiilor militare...
PS Ce-ar fi sa se adevereasca mesajul ?! Si cand ma gandesc la faptul ca rezervistii, printre altele, au fost sugestionati sa renunte la cuplajul cu activii chiar si din proiectul posibilei viitoare legi a pensiilor militare...
Chiar credeti ca ii intereseaza pe guvernanti sau pe altii de la putere acest lucru? Nu cred. O sa- intereseze in 2014, de prin luna februarie. Dar acum NU.
RăspundețiȘtergereLa : "Si cand ma gandesc la faptul ca rezervistii, printre altele, au fost sugestionati sa renunte la cuplajul cu activii chiar si din proiectul posibilei viitoare legi a pensiilor militare..." .
RăspundețiȘtergereProblema actualizarii (" legaturii") pensiilor in functie de soldele celor in activitate , versus actualizarea pensiilor in functie de inflatie si salariul mediu pe economie este o problema "tare cotoioasa" . In esenta : instituirea unui sistem de actualizare a pensiilor in functie de soldele celor in activitate ar trebui sa fie o cerinta imperioasa A CELOR IN ACTIVITATE ... nu o cerinta a noastra (pensionarii) ...
Acest lucru deoarece actualizarea in functie de inflatie si salariul mediu pe economie este avantajoasa pentru cei care sint pensionari ... dar este complet aberanta pentru cei care urmeaza sa se pensioneze (dupa cei care sint la acel moment pensionari) ...
In continuare voi prezenta elementele care conduc la aceasta concluzie ...
- Cetatean iesit la pensie pe 01.04.2001 (pe L.164) ; pensie de 1.000 lei
RăspundețiȘtergere------- prin actualizari (cu inflatia si salariul mediu pe economie) pe data de 01.01.2011 cetateanul respectiv ar avea pensie de 4.867 lei ... brava , Mişule ! ...
- cetatean iesit la pensie pe 01.01.2011 (conform prevederilor acestui proiect de lege ; similar legii 164)
------- absolut aceleasi elemente de calcul (vechime , grad , functie , conditii de munca ...)
------- datorita majorarilor de solde de la data de 01.01.01 pina la data iesirii la pensie , i se va stabili o pensie de 3.325 ... Hopa , 'şa ! Mai mica cu vreo 32% decit a omologului "actualizat" ...
DEci , in perioada 2001-2010 , "actualizarea" pensiilor in functie de inflatie si salariul mediu pe economie ar fi produs o crestere a pensiilor de (+312% + 740 lei) . Actualizarea in functie de soldele activilor ar fi produs o crestere a pensiilor de , numai , + 232,5% .
RăspundețiȘtergereIntr-adevar un astfel de sistem de actualizare a pensiilor militarilor a fost prezentat si intr-unul din proiectele de lege a pensiilor militare de stat ... in care stabilirea pensiei se prezenta a se face pe baza soldei din ultimele luni de activitate ...
RăspundețiȘtergereAm mai spus : este aberant sa vorbesti despre ACTUALIZARE atita timp cit pentru calculare folosesti niste elemente , iar pentru asa-zisa actualizare folosesti alte elemente ... care nu au nici o legatura cu elementele folosite la calcularea initiala ...
S-a folosit acest subterfugiu probabil in ideea ca la aplicarea in totalitate a prevederilor L.284 (salarizarea unitara) soldele vor "exploda" (cresteri de pina la dublu) ceea ce ar crea cheltuieli foarte mari si pentru pensii ...
Numai ca , pina la acea aplicare integrala a L.284 , sistemul de majorare a pensiilor va conduce la o timpenie :
- pensiile in plata vor tot creste (prin actualizarea cu inflatia...)
- pensiile nou calculate , raminind pe loc (ca marime) vor fi din ce in ce mai mici decit pensiile omologilor anterior pensionati (deoarece soldele , pe baza carora se vor stabili acele pensii , vor ramine pe loc)
- la un moment dat (aplicarea integrala a L.284) pensiile calculate vor avea o crestere fata de cele anterioare
- in continuare , deoarece cresterea soldelor nu "va tine pasul" cu inflatia si salariul mediu pe economie ... se va relua situatia de la inceput ... pensiile nou calculate vor fi mai mici decit cele anterioare ("actualizate" cu inflatia) ...
S-ar parea ca sistemul de "actualizare" cu inflatia si salariul mediu pe economie ar trebui sa "multumeasca" pe cei preluati de noua lege (actualii pensionari)...
RăspundețiȘtergereDar acest sistem este frustrant (nu folosesc termenul "discriminator") pentru cei in activitate ... Cum mama dracului ? Un pensionar "nou" sa aiba pensie mai mica decit cel care a avut aceleasi elemente de calcul ... dar iesit la pensie mai "anţărţ" ???
Sigur ... acest sistem de "actualizare" se potriveste la americanezi (cei cu "cea mai buna solda din 36") ... dar la ei SI SOLDELE activilor se actualizeaza cu inflatia ... s-atunci nu mai apar diferente de pensii ... Pe cind , la noi , soldele activilor se actualizeaza "din cind in cind si citeodata" ... iar pensiile anterioare ar "lua-o razna"...
@mos alecu. 4 probleme:
RăspundețiȘtergere1) Un colonel (standard) cu vechime peste completa, comandant: pensie actuala 4 500 in baza OUG 1/2011 etc. A iesit cu 100% valoarea ultimei solde.
2) Acelasi colonel daca ar fi actualizat de la 1 ianuarie 2014: 6064 (solda de functie) + 468 (solda de grad) + 1516 (solda de comanda) = 8048 pensie bruta.
3) Daca ar fi dupa legea civila. In 2011 si in 2012 nu a fost nicio indexare. In 2013 a fost una. Pe viitor, se poate repeta oricand povestea din 2011-2012.
4) Colonelul din exemplu e caz standard. Datorita subteranelor Legii nr. 138/1999 e posibil sa existe si colonei pentru care 8 084 lei sa fie o mizerie de pensie. Ce privilegii a avut la salarizare acel personal si pentru ce?
In exemplu dat, daca a fost comandant, i-am dat solda de comanda. Dar nu i-am mai adaugat si gradatiile pentru vechime. 3% la fiecare 3 ani, maxim 7 gradatii. Altfel ajungea la 9357. Deci daca era colonel fara solda de comanda (cam imposbil pentru generatiile mai recente), ajungea la 6064 (solda de functi) + 1273 + 468 = 7805. Oricum cu 73% mai mult decat cel mai colonel dintre coloneii pensionari de azi.
Ștergere1.Corect R 26500 !
Ștergere2. Maestre ,,mos alecu,, , analizele Dvs, ca de fiecare data, sunt fara cusur, Numai ca, in concluzia finala, porniti de la un viitor al salariatilor meapenisti cantonat intr-un negru prea negru...Faptul ca soldele de grad/functie nu au mai crescut in ultimul timp tine doar de un accident in evolutia societatii in ansamblu . Numai ca lucrurile nu pot tine asa pana la nesfarsit iar eu consider ca decuplarea de grupul activilor este o decizie nu prea inspirata...
@manasia11 octombrie 2013, 01:47 :
ȘtergereN-am inteles ce-i cu acel "maestre" !...
Dar nu-i nici-un bai ! sint invatat cu "şuturi" şi mai şi !
Legat de cresterea soldelor ... Nu este vorba doar " de un accident in evolutia societatii" .
Chiar si atunci cind societatea nu era "accidentata" cresterile de solde (a salariilor in general) NU ACOPEREAU NICIODATA inflatia ... Este o regula de fier a economiei ... care se va aplica "in vecii vecilor . Amin !" .
Chiar si eventuala punere in aplicare a prevederilor L.284/2010 (ultima cu salarizarea unitara) , in cazul militarilor , nu se vor acoperi pierderile datorate inflatiei in perioada anterioara ...
Problema este ca si eu sint "partizanul legarii pensiilor" de soldele celor in activitate , iar analiza pe care am facut-o trebuie sa fie un semnal de alarma pentru cei in acitvitate . Ei vor fi cei dafavorizati (la iesirea la pensie) daca s-ar renunta la acest sistem ...
Cred ca am fost inteles gresit...Prin acel apelativ am avut in vedere sa surprind admiratia mea fata de Dvs. Imi cer scuze daca s-a inteles altceva !
ȘtergereO zi grozava !
@R-2650010 octombrie 2013, 22:14 :
RăspundețiȘtergereFoarte bine ! Si ???!?
N-am inteles ce-i cu acel " colonel standard" cu pensie de 4.500 in baza OUG 1/2011 a carui pensie ar fi 100% din ultima solda ...
Pe OUG 1/2011 (sau pe L.263/2010) pentru a avea pensia egala cu ultima solda trebuie :
- sa fi avut in toata perioada de activitate solde lunare (raportate la salariul mediu pe economie) echivalente cu ultima solda
- sa fi fost in activitate (cu soldele acelea "babane") timp de vreo 50 de ani ...
Pe L.164 se putea obtine o pensie egala cu ultima solda . Pe L.263 acest lucru este complet irealizabil ...
@R-2650010 octombrie 2013, 22:14 ;
RăspundețiȘtergereLegat de o himerica crestere a soldelor (in baza L.284) in anul 2014 ... fata de care calculati ipotetica pensie a "colonelului standand" in anul 2014 (prin corelarea ei cu solda)...
Deci pensia lui este (in 2011) de 4.500
Hai sa vedem ce a patit colonelul omolog "colonelului standard" iesit la pensie in 2001 ... daca i s-ar fi actualizat pensia cu inflatia si salariul mediu pe economie :
- solda in 2001 (deci pensia) 1.566
- pensia in 2011 5.636 ... S-ar putea sa gresesc ... dar parca este mai mare decit a tinarului pensionat in 2011 ...
- la ipotetica crestere a soldelor , printr-o (tot ipotetica ... deocamdata) corelare a pensiilor cu soldele ... cei doi pensionari vor ajunga " umar la umar"
- daca se mentine corelarea pensiilor tot in functie de inflatie ... in anul urmator pensia celui din 2001 se " inflationeaza" de la 5.636 , iar a celui din 2011 se "inflationeaza" de la 4.500 ...
@R-2650010 octombrie 2013, 22:14 :
RăspundețiȘtergereLegat de problema " subteranelor" L.138/1999 ...
Daca va referiti la calcularea pensiilor pe L.164/2001 ... acele " subterane" nu au nici o influenta asupra pensiei ...
Baza de calcul a pensiilor (pe L.164) era : solda de grad , solda de functie , indemnizatia de comanda , solda de merit , gradatii , indemnizatia de dispozitiv . Atit ! Nimic din acele " subterane" ...
Pe L.119 sau pe L.263 ... acele " subterane" produc , intr-adevar , efecte ...
Este vorba despre cu totul altceva! Problema " subteranelor" L.138/1999 se regaseste la cei care apara principiul contributivitatii. Cititi bine legea si veti constata cum anumiti auxiliari pripasiti pe langa nenaviganti care nici macar cu personalul tehnic nenavigant nu aveau de-a face, "s-au scos" in baza OUG 1/2011 cu pensie si de 4-5 ori mai mare decat a unui navigant in umbra caruia traiau. Mai exact: Legea 138/1999 a avut salariatii ei "de lux". Acestia sunt cei care au actionat si sustinut desfiintarea pensiilor militare. Pentru ei, ultima solda era o "mizerie" fata de totalitatea veniturilor.
ȘtergerePS: Nu este nimic himeric in cresterea soldelor! Ministerele au cerut bugete pt. 2014 avand ca baza Legea nr. 284/2010. Legea e in vigoare din 2010, insa prin ordonante anuale s-au pastrat vechii coeficienti. La acest moment nu a aparut inca o astfel de ordonanta, deci pana la proba contrarie Legea 284/2010 intra in aplicare full option!
Repet !
RăspundețiȘtergereProblema corelarii pensiilor militarilor in functie de inflatie este o timpenie deoarece :
- pensiile se calculeaza folosind niste elemente (soldele din ultimele luni de activitate) si ar trebui sa se actualizeze folosind cu totul si cu totul alte elemente (inflatia)
- s-ar produce mari diferente intre pensionari echivalenti (ca elemente determinante ale pensiei - grad , functie , vechime ...) in functie de anul iesirii la pensie .
Mos alecu are dreptate pe fond ! Asta, daca se are in vedere eliminarea posibilitatii aparitiei altor discrepante in cadrul sistemului.
RăspundețiȘtergereAcelasi lucru ar trebui avut invedere si daca e sa vorbiM despre aplicarea modificarilor la HG1294.