duminică, 30 iunie 2013

CALCULUL PENSIEI REVIZUITE ESTE GRESIT ?

Primesc din partea d-lui LINTOIU ION, membru ANCMRR-Olt,  urmatoarea sesizare pecare v-o spun analizei,  avand in vedere ca retine o problematica reala, comuna majoritatii pensionarilor militari. 

Astfel :

,,Am onoarea sa va salut,

Sunt lt.col.(r) LINTOIU ION si ma adresez dvs. urmarind sa contribuim la rezolvarea problemei expusa in continuare. Va rog sa cititi materialul si daca cunoasteti, ori aveti posibilitatea si bunavointa, sa ne aducem obolul, nu numai in rezolvarea problemei noastre, dar si a semenilor.

Un motiv destul de serios si consistent privind reducerea drastica a cuantumului pensiilor, foste militare, fata de valoarea lor din anul 2010, este neidentificarea in totalitate a veniturilor .
Aceasta problema inca nu este consientizata de catre beneficiari- pensionari- deoarece foarte putini rezervisti au introduse in baza de calcul, recompensele si salariul al 13-lea (premiul anual) , venituri care ar schimba in mod consistent, in avantajul pensionarilor, cuantumul. Despre aceasta o sa revin cu exemplificari, calcule, concrete. Deci, acestea lipsesc din Situatia cu Veniturile Lunare Realizate (SVLR) ale fiecarui pensionar, mai pe scurt noi am primit pensiile diminuate.

O explicatie ar fi ca acestea nu sunt ,,vizibile” pe buletinul de calcul al deciziilor de pensionare. Rezervistii in mod eronat cred ca acestea sunt incluse in veniturile lor, in realitate sunt incluse numai pentru acei rezervisti unde veniturile respective au fost identificate ca incluse in statele de plata. Mai mult decat atat, demararea procedurilor privind rezolvarea acestor cereri, ar duce la presiuni imense pe arhivele militare , centrele militare judetene si casele de pensii sectoriale.
Timp de trei ani, onor ministerul nu a facut nimic pentru indreptarea acestei probleme, oamenii nu sunt informati despre situatia reala si se da curs la rezolvarea acestora, numai in urma cererilor exprese ale rezervistilor, de parca legiuitorul nu ar fi stabilit, conform Ordonantei 1/2011,
,,Art. 1
(2) Obligatia identificarii si transmiterii la casele de pensii sectoriale a veniturilor realizate lunar de catre fiecare beneficiar, in vederea efectuarii revizuirii prevazute la alin. (1), revine institutiilor din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala in cadrul carora beneficiarul si-a desfasurat activitatea. “


In fapt, este vorba de hazard, cu vietile noastre, pentru ca numai asta se poate chema faptul ca, intrucat termenele de pastrare ale altor documente, decat statele de plata, privind plata drepturilor salariale, respectiv, tabelele nominale privind plata drepturilor banesti, a recompenselor, a salariului al 13-lea (premiul anual), etc- au fost diferite de statele de plata, avand intre 3 la 7 ani, in loc de ,,PERMANENT”, fapt neimputabil nici peroanelor, nici institutiilor, acestea au fost distruse, conform legislatiei in vigoare. Aceste documente se regasesc, ca tilulatura si continut pe scurt, in REGISTRUL UNIC, de la compartimentele Documente Clasificate, foste Documente Secrete, cu termen de pastrare ,,PERMANENT”, in dreptul lor avand mentiunea: ,,Indosariat in Dosarul nr…., pe anul…..,volumul …., fila…..la…….”
In dreptul dosarului respectiv, inregistrat in acelasi REGISTRUL UNIC de la compartimentele Documente Clasificate, foste Documente Secrete, se poat identifica una din mentiunile: ,,Inaintat la UM 01542 Boldesti Scaeni pentru distrugere, cu adresa nr. …din data de…..”,sau, ,,Distrus cu Proces Verbal inregistrat la nr…..din data de….”


Ce se poate face si cum se poate remedia aceasta problema ?


Unitatile detinatoare de arhiva sa identifice-daca nu au facut-o deja- dupa REGISTRUL UNIC de la compartimentele Documente Clasificate, foste Documente Secrete, anii pentru care s-au distrus documentele enumerate mai sus, nu sa ascunda si sa a nege acesta problema si sa elibereze beneficiarilor adeverinta care sa ateste anul si documentul distrus-titulatura acestuia. La cererea beneficiarilor- nu din oficiu, nu din oficiu, deoarece se pare ca pentru unii ani , veniturile din Anexa sunt mai mici, ca si in cazul anumitor categorii de forte, parasutisti, piloti- Centrele militare sa intocmeasca o noua Situatie cu Veniturile Lunare Realizate (SVLR), in care veniturile pentru anul la care se refera, oricare, sau toate documentele respective, sunt cele din Anexa 1 a OUG 1/2011, respectiv cele de grad si functie minima, pe care o inainteaza Casei de Pensii Sectoriala (CPS).
Deasemeni, acolo unde au fost identificate veniturile si pe alte documente decat statele de plata, respectiv, state anexa, tabele nominale privind plata drepturilor banesti, recompenselor, salariul al 13-lea (premiul anual), Ordinul de Zi pe Unitate, etc., Centrele militare sa intocmeasca o noua Situatie cu Veniturile Lunare Realizate (SVLR), in care sa includa aceste venituri.
Rezolvarea oricarei probleme in sensul celor de mai sus, s-ar putea face prin Norme interne, OG al ministrului/ministrilor publicate insa in Monitorul Oficial.


Ca argument, imi permit sa va exemplific concret modul in care cuantumul pensiei subsemnatului, este afectat substantial de cele expuse mai sus, fara a considera o exceptie cazul meu. Multi dintre rezervisti, datorita varstei, datorita bolilor, nu au reusit sa determine cat si cum sunt afectati.
****din 1985, anul debutului in cariera si pana in anul 2000, cu o singura exceptie, 1990, nu am in veniturile luate in calcul, nicio recompensa, nici un premiu anual (al 13-lea salariu), pierderea la pensie ar fi cam urmatoarea:
Simulare anul 1992


***Datele sunt reale si conforme cu Buletinul de calcul al subsemnatului, respective mandat pensie #########

  Luna /Veniturile realizate /Venitul mediu pe tara
  1/ 20286/ 16241
  2/ 24858/ 15897
  3 /22572/ 19373
  4/ 28180/ 19704
  5 /29795/ 22258
  6/ 35759/ 24462
  7/ 35759/ 25223
  8/ 35759 /25026
  9 /41226/ 29415
  10/ 41226/ 30479
  11/ 41226 /36152
  12/ 55829 /41430
PUNCTAJ ANUAL ( dupa buletinul de calcul) 1.35809
SUMA ANUALA (insumarea celor 12 luni) 412475
MEDIA LUNARA (impartit la cele 12 luni) 34373
Cuantum pentru simulare, adica o medie de solda + recompense 5% 36000


Adaugam suma de 36000, respectiv, cuantumul pentru simulare, adica o medie de solda -premiul anual si recompensele 5%, la luna .. 3- martie (aleatoriu) si OBTINEM :


luna/venituri realizate/venit mediu pe tara
  1/ 20286/ 16241
  2/ 24858/ 15897
  3/ 58572/ 19373
  4/ 28180/19704
  5/ 29795/ 22258
  6 /35759/ 24462
  7/ 35759/ 25223
  8/ 35759/ 25026
  9/ 41226/ 29415
  10/ 41226/ 30479
  11/ 41226/ 36152
  12/ 55829/ 41430
PUNCTAJ ANNUAL (ce ar fi trebuit sa revina pe buletinul de calcul) 1,51295
Diferenta, adica ce am pierdut pentru acel an - 0,15486 puncte


1. Deci pentru un singur an, o pierdere de – 0,15486puncte.
2. Atunci pentru cei 10 ani, unde nu se regasesc veniturile respective, aceasta devine:
0,15486 x10 ani(in care sunt lipsa primele si al 13-lea) = 1,5486 puncte
3. Adaugam grupa de munca(0,5) si obtinem
1,5486 puncte x grupa de munca(0,5) = 0,7744 puncte
4. Adaugam punctajul suplimentar pentru contributia la fondul pentru pensia suplimentar ( si luam in calcul 14%, cea mai mica contributie) si obtinem
1,5486 puncte x 14% = 0,21681
5. Adunam punctul cu grupa de munca si pensia suplimentara (2+3+4) si obtinem:
1,5486 puncte + 0,7744 + 0,21681 = 2,53981 puncte
6. Impartim la 20 (anii de stagiul de cotizare dupa lege) si obtinem :
2,53981 puncte/20 = 0,12699 punctajul mediu annual pentru intreaga cariera
7. Inmultim cu valoarea punctului de pensie , la zi si obtinem:
0,12699 x 762,1 = 96,78 lei
8. Adaugam sporul pentru decoratia Meritul Militar, In Serviciul Patriei x15% in cazul meu, si obtinem:
96,78 lei x 15% = 111,3 Lei, lunar, pierdere


Desigur, ca suma, ca pierdere, se poate inmulti cu 36 in cazul celor cu pensile crescute si cu 24, in cazul celor cu pensile scazute.
Subsemnatul avea gradul de lt.maj. pe functie de capitan, fara indemnizatie de conducere.


******Nota:
Nu exista spor de radiatii, specialist de clasa, spor de parasutare, de zbor, etc.



MASURI, PROPUNERI

1.Primul pas trebuie sa-l faca Sindicatul si Asociatia, ori noi, rapid. Acest pas consta in obligarea/determinarea structurilor SNAp pentru:
-a lamuri problema veniturilor pentru care s-au distrus documentele, adica Tabelele Nominale privind plata recompenselor si a celui de-al 13 salariu, premiul anual. Aceasta se poate face si dupa un program de calculator, caci se vede dupa punctajul anual realizat, pentru anul respectiv, deasemeni, se unoaste ce au incarcat in baza de date CMJ –le.
- a impune structurilor SNAp sa ia in calcul veniturile identificate pe OZU si pe Tabelele Nominale privind plata recompenselor si a celui de-al 13 salariu, premiul anual, eventual aici se poate interveni cu un proces, nu pentru fiecare in parte, pe principiu.
- a cere, structurilor SNAp, daca nu se poate alfel prin instanta, sa ia in calcul veniturile din Anexa 1 a OUG 1/2011-minime de grad si functie acolo unde nu-s identificate integral veniturile.
- a cere, structurilor SNAp, sa actualizeze sau sa emita un alt Ordin general privind reconstituire veniturilor, ca ultima formula, pentru a nu mai ajunge la instanta.
2. Al doilea pas, trebuie sa-l faca simultan rezervistul , sa ceara separat veniturile de care vorbim, iar unde nu se gasesc, sa ii fie facuta mentiunea: nu se afla pe tabel, a fost pedepsit, a fost distrus cu PV nr. din .. etc. orice mentiune, care sa il faca pe judecator sa ia o decizie. Dupa acesta el sa se adreseze instantei pentru reconstituire. Acesta presupune dovezi,care sunt cam greu de obtinut, ori chiar proba cu martori.
3.Proces pentru reconstituire se poate face, dar este aproape imposibil, el trebuia deschis, in urma cu 3 ani, asa ca eu nu consider ca vom avea castig de cauza usor, si asta deoarece Legea 263, se refera la vechimea in munca, nu la veniturile realizate, iar spetele ce se afla pe internet sunt majoritatea pe fostele CAP, niciunul pe ce vrem noi. Da, el se va face numai individual, dar in momentul in care vor constientiza toti dintre noi cat pierd/cat au pierdut + presiunea termenului de prescriptia, cumulata cu posibilitatea de a obtine retroactiv banii pe trei ani (2), se vor trezi cu mai multe procese decat pe revizuire si recalculare la un loc, ori asta ii va determina sa emita .. ceea ce trebuie si se impune-Ordin General de ministru! Ori, eventual o Hotarare de Guvern.


VARIANTA RECONSTITUIRII

Conform DECRETULUI nr. 92 din 16 aprilie 1976 privind carnetul de muncă, abrogate in prezent
,,ART. 19
· (1) În cazul în care arhivele au fost distruse ori din scriptele existente nu rezulta toate datele necesare, cererile formulate de persoane interesate privind dovedirea activităţii în cadrele militare permanente, precum şi îndeplinirea obligaţiilor militare, se soluţionează de comisii instituite în acest scop în cadrul Ministerului Apărării Naţionale sau Ministerului de Interne, după caz.
· (2) Comisia de reconstituire a situaţiilor prevăzute la alin. (1) este compusa din trei membri, dintre care unul va fi ofiţer de justiţie sau un alt ofiţer cu pregătire juridică.
· (3) Hotărîrea comisiei de reconstituire poate fi contestată de solicitanti sau de minister, în termen de 15 zile de la data comunicării, la comisia superioară, constituită potrivit prevederilor alin. (2), la Ministerul Apărării Naţionale sau la Ministerul de Interne, după caz.
· (4) Prevederile art. 16 şi 17 din prezentul decret se aplica, în mod corespunzător, potrivit normelor metodologice stabilite de Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerului de Interne, cu avizul Ministerului Muncii, iar numirea membrilor comisiilor se face prin ordinele ministrilor. “

Dupa disparitia, anularea, Decretului 92/1976 avem alta situatie.

Documentelor privind al 13-lea salariu si primele acordate in cariera, au fost distruse, dar si ca acolo unde au fost gasite pe Ordinul de zi pe unitate, in urma unui ordin dat de un cap patrat, Casa de pensii refuza sa le introduca in punctaj.
Fac precizarea ca Ministerul Apararii Nationale a cerut un punct de vedere Ministerului Muncii care s-a pronuntat printro Scrisoare de trasura ( transmisa si CMJ-lor), conform careia reconstituirea s-ar face dupa Codul Muncii, Legea 53/2003, articolul 296, alin. 1-2, respectiv:
,,Art. 296
(1) Vechimea în munca stabilita pâna la data de 31 decembrie 2010 se probeaza cu carnetul de munca.
(2) Dupa data abrogarii Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca, cu modificarile ulterioare, vechimea în munca stabilita pâna la data de 31 decembrie 2010 se reconstituie, la cererea persoanei care nu poseda carnet de munca, de catre instanta judecatoreasca competenta sa solutioneze conflictele de munca, pe baza înscrisurilor sau a altor probe din care sa rezulte existenta raporturilor de munca. Cererile de reconstituire formulate anterior datei abrogarii Decretului nr. 92/1976, cu modificarile ulterioare, se vor solutiona potrivit dispozitiilor acestui act normativ.”

Va rog ca daca care aveti cunostiinta despre alte modalitati de rezolvare, de spete privind o eventuala rezolvare in instanta, sa faceti publice aceste probleme, astfel incat camarazii sa isi poata recupera banii de care am fost deposedati in mod nedrept, aceasta si cu sprijinul celor care ne-au fost colegi si inca mai sunt in activitate. Daca nu veti considera necesar sa faceti publice, respectivele demersuri, dati un mesaj pe adresa mea (lintoiu_ion@yahoo.com).
Sunt dispus sa fac inventarierea acestor probleme, urmand ca ulterior cineva abilitat sa ceara institutiilor statale, in cazul in care nu se poate altfel, reglementarea lor.

Cu adanca consideratiune,
Lt.col. (r) Ion LINTOIU,,

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu